måndag 11 september 2023

Vilka härliga dagar!

I tisdags kväll gick jag till Konstföreningens aktivitet på Tågagatan där Åsa Axberg berättade om Konstnärskolonin Varbergsskolan.

Vi fick se många härliga bilder, framför allt av hur naturen tolkats på ett jättefint sätt.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Det var körrepetitioner, i måndags för Mariakören, som bl.a. repeterade Faurés Requiem och i onsdags för Vox Maria som repeterade ett verk av Veljo Tormis. Det blir nog Bachs "Jesu meine freude" nästa onsdag.

Säsongsöppningen för Helsingborgs Symfoniorkester blev häftig. Joana Carnerio dirigerade. Allra häftigast var Stravinskijs Våroffer som spelades i en reducerad version. Hjälp så makalöst härligt! På podiet fanns också dansare från Nicolaiskolan plus Jan Madera som var danssolist. Konsertsalen var nästan fullsatt och det var många yngre i publiken. Jättetrevligt!

Det gällde nu att komma hem snabbt och krypa i säng, för kl 08:15 under fredagsmorgonen hämtade Staffan upp oss vid Konserthuset för resan till Wedel.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Vi var åtta medlemmar från RotaryKärnan-klubben som åkte med Staffan i den här bilen. Jan Leisdal hade ordnat så att vi kunde använda den här bilen/bussen.

Resan gick snabbt och utan problem. Väl framme vid hotellet där alla i bussen (utom jag) skulle bo, så fanns förstås Uli på plats och välkomnade oss. Sedan tog han min resväska och vi körde hem till Wedel.
Där väntade Eleonore på oss.

Så fort vi stigit ur bilen och promenerat några steg fick jag syn på den här altanen. Oj! Här har jag ju varit förut! Nu kände jag verkligen igen mig. Inger och jag bodde här, hos Uli och Eleonore, vid ett tidigare besök hos vår vänklubb i Wedel.
Så var det dags för en  färd tillbaka till Restaurangen Tonne 122 vid hotellet.

Här har vi bänkat oss vid ett bord, Uli, Eleonore och jag.

Nu väntar vi bara på maten. Marias man, Gösta, pratar med en av de tidigare Guvernörerna i Wedel. Ulf står i bakgrunden. Uli springer runt och hälsar på alla Rotary-vännerna från Helsingborg.

Till slut blev vi ganska många runt flera bord.

Efter middagen körde vi hem och det blev några timmars sömn innan klockan var 07:00 på lördagsmorgonen. Då var det väckning. Uli skulle köra oss till S-Bahne-stationen så att vi kunde komma in till Hamburgs hamn (Brücke 10) och vara där strax efter klockan 10.

Här står vi och väntar på att det ska bli dags att kliva ombord på båten som skulle ta oss runt om i hamnen. Jag har precis haft ett telefonsamtal med Gull-Britt, som var riktigt glad över allt trevligt jag fick vara med om.

Den här båten hade vår vänförening hyrt. Ombord fanns en guide som berättade om allt intressant det gick att se från turen runt hamnen på floden Elbe.

Här är några av vyerna jag fångade inifrån båten.

Efter två timmars färd runt hamnen fick vi kliva av vid detta berömda konserthus "Elbphilharmonie". Huset ligger vid floden Elbe. Därför heter huset Elb...philharmonie.

Här är en del av gänget som fick uppleva den härliga hamnen i detta strålande väder. Skönt att kunna sitta i en båt med lite svalkande vindar inne i båten.

Efter rundturen tog vi en promenad längs med vattnet och så småningom kom vi till ett museum, där det bland annat berättades om kaffebönor och rostning av kaffe. Det var inte utan att jag började tänka på pappa och hans omtyckta kaffe "ALY LYX".

Vår värdklubb hade anordnat en konsert med sångare där publiken skulle sjunga med. Den stora lokalen där konserten ägde rum, var alldeles full med en både unga och gamla i publiken. Det sjöngs och skrålades och alla biljettintäkter gick till Wedel-klubben för ett eller flera projekt.

Sista middagen åt vi på samma restaurang som tidigare. Här står de båda presidenterna Ulrich Wehner och Maria Rüter. Bakom dem står flera ungdomar, som bjöd på en jazzkonsert tillsammans med sin ledare. Ledaren spelade trombon.

Det blev inget tidigt sänggående den här kvällen heller. Dessvärre var det tidig väckning även på söndagen, 06:30 närmare bestämt! Vi skulle ju in till Hamburg igen för att lyssna på en konsert i Elbphilharmonien. Konserten började klockan 11:00. Dessförinnan skulle vi äta frukost hos en av medlemmarna i klubben och dessutom fotograferas för att minnas de här dagarna.

Vi satt på 16:e raden och jag passade på att ta ett foto innan konserten började. Sedan var det inte tillåtet! Konserten varade i två timmar och så småningom var det bara att kramas och säga tack till alla för en helt underbar weekend. Vi ska ha klubben som gäster om ett år, den 6-8- september 2024. Det kommer inte att bli lätt att få samma standard som vi upplevt i Hamburg/Wedel, men vi får göra så gott vi kan.