måndag 4 september 2023

Vänner, elever och 60-års jubileum

 


Först vill jag visa några bilder från Pianofestivalen, som jag missade i mitt förra inlägg. Här är det Inger Munck som pratar med Helena Döse i telefonen, när det är paus på fredagens konsert. Kerstin fotograferade.



En av de unga pianister, som vi inte får glömma namnet på, är 15-årige Ryan Wang. Här spelar han på flygeln i Markelius bar,  dit vi var bjudna några stycken efter sista konserten. Vilken fantastisk pianist! Oj oj oj!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det är sällan man får uppleva ett alldeles stilla Öresund. I onsdags åkte jag med Claes Henning ut till Höganäs för att äta lunch i hamnen. Det blev en riktig höjdare, sol och vindstilla.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags för ett besök på Sillen&Makrillen igen. Den här gången hade jag sällskap med Katarina och Peo. Det blev fisk på menyn för oss alla tre. Innan varmrätten drack vi lite bubbel och sedan beställde jag det röda vinet, som Tomas valde den gången, när vi var här, "Habla del Silencio". Det var mycket gott den här gången också.



Innan jag träffade Katarina och PeO, tog jag en promenad längs stranden och då hittade jag bland annat de här fina buskarna med havtorn.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Jag trodde knappt mina ögon när jag i lördags gick ut på balkongen för att se när starten gick för Helsingborg Maraton. Det var otroligt många som sprang och jag var ju tvungen att försöka ta en bild som visade det. Jag hörde när man räknade ner sekunderna innan starten och sedan var det bara att knäppa ett antal foton. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för 60-årsjubileum. 1963 fick jag min första klass på Västra Ramlösa skola och vi har träffats regelbundet sedan dess. Nu var det dags att ha ett 60-årsjubileum! Här sitter Lena, Karin och Birgitta.


Här är det Inga-Lill  och Ingrid bredvid Lena och Karin. 


På den här sidan om bordet satt jag - men jag syns ju inte eftersom jag fotograferade - men vi ser Inger, Anita och Eva.


Servitören var hygglig och tog en bild så att också jag kom med. 


Inger ställde sig upp och höll ett litet tal till mig och överlämnade den här jättefina buketten och ett vackert kort där alla tackade mig för åren de hade haft mig som "fröken". 
Anita, som sitter bredvid Inger, är den som skickar ut alla inbjudningar och fixar tid, plats och bordsreservationer.  Visst är det underbart!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Kören Vox Maria sjöng på högmässan i söndags. Det var riktigt häftigt att få börja sjunga igen. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Eftersom Helsingborgs Kammarkör deltog i en sångfest tillsammans med Rickard Söderberg gick jag till Dunkers Kulturhus på eftermiddagen.


Det var ju ganska kul att vara med när Rickard Söderberg var "live" på scenen. Gissa om jag blev överraskad när första sången som vi alla fick vara med och sjunga var Evert Taubes Fritjof och Carmencita! Den visan kommer ständigt i huvudet på mig på kvällarna, när jag lagt mig och ska somna! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar