fredag 20 oktober 2023

Nu är hösten här.

 

Det här fullriggade seglarskeppet låg längs Helsingörskajen några dagar. Det var flera ungdomar ombord. De gick en utbildning i seglarkonsten. Skeppet är danskt, hör hemma i Köpenhamn  och heter Georg Stage.



Pixlapiren är numera alldeles tom. Så småningom kommer det antagligen att vara fullt med byggnader här, men det dröjer säkert något år.



En muralmålning, graffitti, hittade jag i alla fall. Bilden blev inte så lyckad då solen fanns i bakgrunden.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Lördagskonserten med HSO hade titeln " På fest med Figaro". Det var fyra solister som sjöng. Jag var var inte helt förtjust. Opera vill jag hest se på en scen, där det går att följa hela föreställningen. 



Eftersom lördagskonserten börjar klockan 15:00 hinner jag med en del annat på eftermiddags-kvällstid. Den här lördagen gick jag till Röda Kvarn och såg filmen Tillsammans 99. Intressant film! Den gillade jag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagen blev det mera film. Efter lunch såg jag filmen "Höstlöv faller".  Det var en kärlekshistoria som hade stora problem, men också mycket värme.



På kvällen gick jag till Mariakyrkan för att lyssna på Maria Gospel som sjöng på "Gospel on Sunday".


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Dunkers Kulturhus samarbetar med Helsingborgs Dagblad och i torsdags var det vernissage på en utställning av Nils Petter Löfstedt. Han fick ta emot Helsingborgs Dagblads fotopris 2023. Här får han blommor, diplom och 25 000 kronor. Samarbetet mellan HD och Dunkers Kulturhus kommer att fortsätta varje år berättade man.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen samlades HSV, Helsingborgs symfonikers vänner, till ett möte på Markelius. Vi fick lyssna på årets stipendiater, den här gruppen blåsare, som berättade om sin resa till Berlin och som spelade för oss. Efteråt stannade flera av oss kvar i bistron, och åt svampsoppan som vanligt!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar