lördag 14 oktober 2023

Det är ingen konst att se konst, musiker och teater här!

 

I tisdags följde jag med Jan-Olof och Gunnar till Louisiana. Det blev en upplevelse. 


Hela bottenvåningen var fylld av fotografier och videor från den här ryska gruppen. Det är en feministisk rysk grupp som kämpar framför allt mot Putin och hans politik. Gruppen startade i Moskva i augusti 2011 och bestod då av c:a 15 kvinnor i åldern 20 - 33 år. I dag sitter flera av dem fängslade. Det var ruskigt att få uppleva via alla verkliga filmer hur de behandlas. Filmerna finns i dag på internet.



Efter att ha sett hela utställningen på bottenvåningen gick vi upp till de permanenta utställningarna och kunde njuta av bland andra Giacometti.



Flera verk gjorde mig riktigt glad, i synnerhet de jättestora målningarna av Firelei Báez.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På onsdagseftermiddagarna kan man ta sig till Allhelgonakyrkan på Råå och lyssna på musik. Den här onsdagen var det Ulrica Stråhlman och Joachim Olsson som gav en helt underbar konsert. Ulrica har en fantastisk röst!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Vid torsdag lunch gick färden med Claes Henning till Landskrona konsthall. Jag ville väldigt gärna se utställningen av Ulrica Hydman Vallien. Hela konsthallen var full av hennes verk och vi kunde också se hur det såg ut där hon satt och arbetade. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På torsdagskvällen gick jag till Stadsteatern (Lillan), tillsammans med Annika Byström och såg pjäsen  Malvolio. Gustav Berg är en av mina skådespelarfavoriter. Det är han verkligen efter den här föreställningen också!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Naturligtvis kunde jag inte sitta hemma när jag fick se att Riksteatern gav en föreställning i teatersalen på Dunkers Kulturhus. "Tack och lov att jag finns" handlade mycket om alla de problem som finns, framför allt för äldre ensamma människor, men det slutade ändå med att det är härligt att finnas. Skådespelarna och musikerna heter Caterine Westling, Thomas Hertzman och Ove Lindqvist. Instrumenten de spelade på var ganska häftiga, bl.a. ukelele, tin wistle och och helikon. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar