onsdag 26 april 2023

Musik, teater, konst och träd som blommar

 


Lunchmusiken i torsdags bestod av musik för flöjt och piano. Det var Beniko Almgren - som tackar för applåderna här till höger - som samlat flöjtister från Malmö Musikhögskola. Beniko satt förstås vid flygeln när eleverna turades om att spela flöjtkonserter av C Reinecke, J Mouquet, W A Mozart, F Mendelssohn och R Liebermann. Det var verkligen skickliga elever, så det blev en riktigt fin konsert!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På torsdagskvällen gick jag förstås till Konserthuset för att lyssna på HSO. Dirigent var den här unga tjejen, Emilia Hoving. Konserten började med Lotta Wennäkoskis hyllningsverk "Om fotspår och ljus" till kompositören Ida Moberg. Därefter framfördes Sibelius Stormen svit  1. Efter paus fick vi lyssna på Rimskij-Korsakovs Scheherazade. Konsertmästaren den här gången var Gordan Trajkovic och han var solist i Rimskij-Korsakovs verk. En verkligt häftig konsert! Det är fantastiskt att få lyssna på så många otroligt fina konserter!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


  

Lördagen den 22 april invigdes Helsingborgs Konstförenings lokal i Karantänen. Jag överraskades av att en av mina lärarkollegor Margareta Granvik fanns med. Skönt att konstföreningen fått ordentligt utrymme som de kan att ha sina utställningar i. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På kvällen hade jag det stora nöjet att med Ellen och Tom se Kameliadamen på Lillan. Jakob Eklund och Jacob Ericksson hade huvudrollerna. Evamaria Björk fanns också med på scenen efter paus. Det var en intressant föreställning där känslorna spelade stor roll. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o                                                                                                           







Eftersom det blåste ganska häftigt i dag när jag gick min morgonpromenad, valde jag att ta en tur lite längre bort från havsvattnet. Det blommar rejält i parkerna och jag gissar att vi snart har löv på alla träd också. Skönt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag glömde skriva att jag i söndags eftermiddag gick till GladJazz för att lyssna på Papa Piders jazzband från Göteborg. Tyvärr blev jag placerad bredvid ett gäng som pratade hela tiden. Det var omöjligt att lyssna och njuta både av musiken och de roliga vitsarna från Göteborg. Jag gick efter halva tiden. Tråkigt!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar