måndag 30 januari 2023

Det gäller att ta vara på alla tillfällen

 


Lunchmusiken i Mariakyrkan är nu flyttade till torsdagar. Den här torsdagen var det Sanja Streuli som sjöng och Christina Böcker som ackompanjerade på flygeln. Rubriken var "Tro - på livet, kärleken och människan". Jag blev inte särskilt förtjust i Sanjas sång. Jag tyckte inte den passade in i kyrkorummet, sättet hon sjöng på. Det visade sig att jag inte var ensam om den åsikten. Cristinas spel var det däremot inget att klaga på - tvärtom!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen var det dags för konsert med HSO. Det blev en mycket intressant konsert med HSO:s violastämledare Markus Falkbring, som framförde Hilding Rosenbergs konsert för viola och orkester. Markus spelade helt underbart. Det blev förstås stående ovationer. Det blev det verkligen också efter paus, då orkestern framförde Tjajkovskijs 5:te Symfoni. Vilken orkester vi har!  

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På lördagseftermiddagen kunde en så gott som fullsatt salong på Dunkers kulturhus lyssna på två fantastiska unga pianister. De tillhörde de avancerade eleverna vid förra Pianofestivalen. Här spelar Nikita Khnykin verk av Ravel och Chopin.



Efter Nikita kom Adi Neuhaus. Han spelade förstås också Chopin och dessutom Rachmaninov och Skrjabin. De här pianisternas namn får jag lägga på minnet. De spelade helt otroligt, både virtuellt och musikaliskt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen gick Johan och jag till Röda Kvarn och såg den här filmen. Det var en mycket annorlunda film som verkligen väckte många tankar. Den kan jag verkligen rekommendera!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 


Efter söndagsgudstjänsten, där jag sjöng i Mariakören , tog jag mig på eftermiddagen till restaurang Heat, för att lyssna på Roger Berg Swing Explosion. Det var Glad Jazz som anordnat den konserten. Det var gamla härliga swinglåtar vi fick lyssna till. 

Alla musikerna spelade verkligen bra, men den här kontrabasisten, Lasse Lundström, tog priset. Han var otroligt virtuos, och det krävs ju när man spelar Swing!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar