torsdag 19 januari 2023

Musiken blomstrar i Helsingborg

 



Lördagskonserten med HSO bjöd på musik av Mendelssohn, både Fanny och Felix. Vi fick också lyssna på Mattias Hanskov Palm när han på sin kontrabas framförde Giovanni Bottesinis Grande Allegro à la Mendelssohn. Dirigent var den unga Nil Venditti. Hon både pratade och dirigerade med hela kroppen. Jag hade förstås svårt att höra vad hon sa, för hon pratade alldeles för fort, men musiken hon dirigerade lyssnade jag med förtjusning på!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Biografen Röda Kvarn bjuder på opera från Metropolitan.Den här gången lyssnade jag på Umberto Giordanos Fedora. Det var en ruskig historia. Sonya Yoncheva var Fedora och den andra huvudrollen, Loris, hade Piotr Beczala. Häftig föreställning!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Mariakyrkan har flyttat sina lunchkonserter från onsdag till torsdag. Jag gillade onsdagar bättre, men ibland fungerar det även med torsdagar. Här är det Nils Tykesson som gör en orgelimprovisation med rubriken ”Vinterlandskap”. Nils är verkligen duktig på att improvisera! Jag hör hur vinterbäcken porlar vid Skäralid, hur våldsamt mycket snö det är i Jotunheimen redan i september och isen vid Öresund är verkligen ryslig till skillnad från decembermorgonen vid Farhult. Så mjuk, varm och härlig. Nils är verkligen en skicklig improvisatör!

 

Jag har redan hunnit med tre körrepetitioner. Båda körerna ska så småningom ge konserter med verk av J S Bach. De är inte helt lätta att sjunga, men vi har ju en superbra dirigent i Ragnar Bohlin, så det kommer säkert att bli bra till konserterna.

 

I kväll ska jag vara på Markelius i konserthuset på en träff tillsammans med HSV, Helsingborgs Symfonikers Vänner. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar