fredag 9 september 2022

Nu har jag lite mer att berätta

 




Det där med att ta egna bilder är jag inte så bra på och solen som strålade in i restaurangen gjorde det inte lätt.. Jag kan i alla fall berätta att den här bilden, som kyparen hjälpte oss att ta, är från Fria Bad&Bar. Där åt jag middag tillsammans med Katarina och Peo i början på förra veckan. Vädret var strålande och Cavan försvann ner tillsammans med den grillade fisken och så småningom lite glass. Nja....det var bättre mat när Marie och jag var där tycker jag.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o 



Lunchmusiken i Mariakyrkan vill jag inte gärna missa. Här är det Buxtehude som hedras genom att hans verk spelas varje första torsdag i månaden. Här spelar Christina Böcker Jansson "Bara Buxtehude" på den fina orgeln i koret. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Helsingborg Marathon var det väldigt många både yngre och äldre, kvinnor och män, som sprang förra lördagen. Den längsta sträckan var 42 195 meter! Jag stod vakt och visade vägen vid Sofieros huvudentré. När löparna kom ut från Sofiero hade de sprungit 38 000-meter och hade 4 000-meter kvar till målet vid Gröningen. Puh! Ellens fotbollslag, Hittarps IK,  anlitades som flaggvakter. Det var naturligtvis därför jag fick chansen att vara där och hjälpa till! Jättetrevligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagen fick jag kärt besök av Cathy, Martin och Felix. Det var varmt så det passade bra att flytta ut på balkongen.


Jodå, Martin fick också plats på balkongen.



Johan hjälpte mig att fixa lunchen. Naturligtvis glömde jag kameran vid matbordet, men här är bilden från receptet. Jag fick mycket beröm för den goda laxen och framför allt såsen och broccolin som hörde till.


Det blev lite rester som jag kunde fotografera när gästerna hade gått.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Den 8 september var det säsongens första konsert med Symfoniorkestern, HSO. Det blev Britten, Beethoven och Tjajkovskij. Mariana Shirinyan spelade Beethovens 4:e pianokonsert. Dirigenten Maxime Pascal var kul att titta på! Hela kroppen, men mest armarna förstås, berättade hur han ville att musikerna skulle spela. Trevlig start och salongen var nästan fullsatt.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Mariakyrkan har satsat på det man kallar Cathedraljazz. Det är härligt att höra saxofonerna blandas med både piano och orgel. Här är det John Perry och Boel Wideke som spelar under lunchen. Senare på eftermiddagen var det Karl-Martin Almqvist som spelade saxofon och Mats Hultkvist som spelade orgel. Det har jag inga bilder på eftersom de var på läktaren hela tiden. Det lät helt underbart i alla fall!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar