tisdag 20 september 2022

Vilken vecka!

 

Egentligen hade jag tänkt skriva "Vicken vecka", men så påminner jag mig ibland om att det skulle nog inte "fröken" gilla så därför blev det Vilken vecka!



Lunchkonserterna i Mariakyrkan har nu flyttat från onsdag till torsdag. Den här torsdagen hade vi besök av Joachim Olsson som spelade under rubriken "Nattmusik på ljusan dag". Det blev Nocturner av Frédéric Chopin, John Field, Erik Satie och Gabriel Fauré. Jag har aldrig tidigare lyssnat på enbart nocturner, men det var kolossalt vilsamt. Tur att solen tittade in genom fönstren i kyrkan! Härligt som vanligt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Eftersom jag gärna vill växla mina promenader blev det Pixlapiren i fredags. Nu hade entrén försetts med massor av gamla cyklar. Kreativiteten är det inget fel på ute på Pixlapiren! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Lördagskonserterna med HSO börjar redan klockan 15:00. Den här lördagen var Johan Dalene, violin och Eivind Ringstad, viola, solister i Mozarts Sinfonia Concertante. Det är två unga solister som verkligen lägger publiken för sina fötter. Det blev stående ovationer.



Dirigent var Miguel Harth-Bedoya. Fotot är från datorn så det är inte musikerna i HSO på bilden. Om Mozart var otroligt fint att lyssna på så var avslutningen med HSO något helt fantastiskt. Vilken orkester vi har och vilken dirigent det var! Som avslutning spelade de Jimmy López Fiesta. Jag och flera med mig skrek bravo efteråt. Publiken slutade inte att applådera så det innebar att det var första gången som orkestern spelade ett extranummer! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Musikupplevelserna under lördagen var inte slut med lördagskonserten på Konserthuset. Klockan 17:00 var det dags för nästa konsert. Den här gången på Dunkers kulturhus med Höör Barock Ensemble. Det var Helsingborgs kammarmusikförenings första konsert i höst. Den tyska Toccata Early Music Magazine har berömt ensemblen med orden: "Hängivenhet, konstnärlighet, espri och kunnande". De spelade verk av Roman, Bernardi, Sammartini och Vivaldi. Vilken lördag det blev! Oj oj!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Söndagen blev också häftig, men av helt andra orsaker. Jag var bjuden hem till Regina och Nisse på lunch tillsammans med Katarina, PeO, Kajsa och Olle. Kameran fanns i väskan och inte tänkte jag på det! Det blev många härliga samtal om gamla glada minnen med Kajsa och Olle. Det var ju ett tag sedan vi träffades så här och kunde prata. Kristina var också alert och kunde berätta massor av det som nu görs med Kamprads stiftelse där hon är aktiv. Regina är ju fantastisk som fixar så god mat alldeles ensam till oss alla. Det blev en tre rätters lunch med goda drycker, både med och utan alkohol. Vi hade ju några chaufförer med oss.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Som väl är fortsätter musiken även under måndagarna. Då repeterar vi med Ragnar Bohlin i Maria församlingshus stora sal. Jag mår jättebra efter varje repetition och sover hela natten. Så skönt!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar