måndag 29 augusti 2022

Mera sång och mera musik. Lycklig? Gissa!

 


Kyrkokören och Oratoriekören var i Arild på Mor Cilla under torsdagen och fredagen. Eftersom kyrkokören kom redan under torsdagen blev det övernattning för oss. Vi fick faktiskt ett rum var! Lyxigt, men härligt, när man som jag är i den här åldern!


På kvällen dukade vi upp allt det vi hade med oss och det blev verkligen en härlig måltid. Här beundrar Andreas och Linda buffébordet. 


Sångövningarna under torsdagen var inte så många. Det gällde snarare att träffas och lära känna varandra bättre. Här står vår nye underbare körledare Ragnar och samtalar med Ola. Lite bubbel i glaset var det förstås också.

Under fredagen ramlade flera körmedlemmar in och den här dagen blev det verkligen körövningar. Det började med uppsjungningsövningar i en hel timme. Sedan fick vi noter och det var bara att sätta igång och sjunga. Hjälp så härligt! 


Vi var c:a 40 stycken under fredagen och Andreas såg till att vi alla fick en rejäl bit av den varmrökta  laxen han hade med sig från sin butik, Mölle Fiskrökeri. Jag var förstås för snabb med att fotografera så salladen kom inte med på bild, men den fanns på bordet innan vi började förse oss. Jättegott!

När dagen var slut kunde jag konstatera att det hade blivit flera timmar med nyttiga och underbara körövningar. Var jag lycklig? Jättelycklig!! Jag dansade när jag kom hem. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Min Rotaryklubb hade i måndags besök av två syskon, Emma och Erik, som berättade om sina liv. De är svårt handikappade. De sitter båda i rullstol och kan inte se. De kämpar för att göra sina liv så värdefulla som möjligt. Vilken kämparanda! De var helt fantastiska att lyssna på! De slutade med att säga att det är MOTIVATION som gäller. Det tog jag till mig!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På onsdagarna går jag ofta till Mariakyrkan för att lyssna på lunchmusiken. I onsdags var det de här båda, Josefine Andersson och Daniel Beskow, som sjöng och spelade det de kallade En nordisk kärlekssaga. Jag tog förstås inget eget foto, så den här bilden har jag hittat på nätet. De sjöng och spelade Frumerie, Stenhammar, Sibelius och Grieg. En av de bästa lunchkonserterna i sommar. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I år är det den 19:e pianofestivalen i Helsingborg. Det är sista dagen i dag. Jag undrar hur de ska kunna bli ännu bättre än så här! Det går knappast!



Varje dag går det att lyssna på de unga musiker som ger lunchkonserter och som får undervisning i det som kallas Master Class. Vilka förmågor! Flera av dem har redan spelat i flera festivaler och med berömda orkestrar världen över. Nu är de här i Helsingborg. Det är otroligt att det går att få lyssna till dessa musiker alldeles gratis! I mitten på bilden står en av Pianofestivalens arrangör, Mikael Kanarva. Till vänster på bilden ser vi Nikita Khnykin och till höger Krzystof Potocznik. Bilden tog jag när Nikita precis hade spelat April i Paris. Jag rös!




På kvällarna var det konsert med de stora världsnamnen. Här har precis Fredrico Colli  genomfört sin konsert under fredagskvällen. Han var förstås riktigt glad över alla ovationer han fick ta emot efter konserten. Speciellt intressant var det att ta del av de improvisationer som Mozart gjorde i hans Fantasi i d-moll och Fantasi i c-moll. Samma tema fanns det i Schuberts Fantasi i f-moll och Bachs Chaconne i d-moll. Scarlattis sonater var också fulla av speltekniska improvisationer. Fredrico var otroligt skicklig! Han fick förstås stående ovationer!

Lördagen började alldeles grå och regnet kom förstås. Tanken var att det skulle bli en utomhuskonsert på trappan mot havet. Så blev det förstås inte. Trots det blev det en fin kväll eftersom våra sex Master Class-elever spelade i Konsertsalen. Det blev mycket Chopin men också Rachmaninov. Utmärkande för de här pianisterna är att de inte enbart är virtuosa utan också mycket mjuka och spelar musikaliskt vackert. Förutom Nikita och Krzysztof, som jag redan nämnt, spelade Albin Axelsson, Adi Neuhaus, Elektra Oikonomi, och Sebastian Iivonen. Sebastian kommer från Finland och är en riktigt härlig pratglad och trevlig person.


Söndagskvällens konsert började med ett samtal tillsammans med kvällens pianist Bruce Liu. Det är Lennart Stenkvist, Festivalens arrangör, som intervjuar Bruce om hans framgångar och vinst vid den stora Chopintävlingen i Warszawa förra året. Det är ganska otroligt att en 25-åring kan vinna en så stor tävling med så många världspianister som tävlar!

Efter intervjun pratar Pelle med Julia Mustonen Dahlkvist om hennes arbete som den berömda pianopedagogen vid Musikhögskolan Ingesund. Sedan blev det en konsert jag aldrig kommer att glömma!

Konsertsalen var nästan full! Det var länge sedan det var så mycket folk i konsertsalen! Första verket var av Jean-Philippe Rameau. Sedan följde Chopins variationer över " Là ci darem la mano" från Mozarts Don Juan, op2.  Jublet var hejdlöst! Efter paus kom Symfoniorkestern upp på podiet och tillsammans med Bruce spelade de Chopins pianokonsert nr 1 i e-moll. När den var slut flög publiken upp i bänkarna och jublade. Det blev två extranummer. Det sista kommer jag aldrig att glömma, Beethovens Für Elise i en för mig helt ny variation, jazzig, virtuos till tusen och full av glädje och lust. Publiken skrek, jublade och applåderade som jag aldrig hört tidigare. Vilken fest!



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar