onsdag 17 augusti 2022

Musik gör mig glad!

 


Det blev en riktigt varm dag lördagen den 13 augusti när vi, Jan-Olof och jag, begav oss iväg till Birgit Nilssons museum för att lyssna på festkonserten. Rubriken var Drömmen - Passionen - Arvet. Det var varmt även för musikerna. Här slår de sig ner i alla fall i det mörka tältet. Längst bak fanns en 110 personer stark kör. Det var Konserthuskören och ett antal kyrkokörer och några andra korister från skånska körer. Så småningom nådde solen också in till musikerna, men då åkte kepsarna på. Vi fick lyssna på Friskytten, Macbeth, Den flygande holländaren och Maskeradbalen. 



Maskeradbalen framfördes som sista inslaget under konserten. Det var det här fantastiska paret som sjöng. Jonathan Teleman, tenor och Alexandra Büchel sopran. Det gick kalla kårar över hela kroppen på mig när de sjöng. Här ser vi också den utmärkte dirigenten Evan Rogister. Härlig härlig festkonsert!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Annika N och Staffan bjöd hem flera av sina sångarvänner från Konserthuskören till ett party uppe på Hallandsåsen. Vi blev drygt 25 som kom. Eftersom jag alldeles glömde bort kameran fick det bli den här bilden i stället som Annika O skickade till oss. Hon kunde inte komma då hon hade sviter av Covid 19. Det är förstås Golden Beans på bilden. Det var jätteroligt att träffa så många körkompisar igen! Det är nu 50 år sedan Konserthuskören startade. Både dåvarande körledare, Pelle, och nuvarande, Mats,  fanns förstås också med. Pelle gjorde en tillbakablick och berättade vad som hände under de första åren.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag åkte till och ifrån Hallandsåsen med Mette och Bosse och kom i lagom tid för att hinna till Mariakyrkan för att lyssna på Orgelfestivalen. Oj oj vilken konsert! Det var den brittiska organisten Timothy Noon som spelade. Bilden har jag tagit fram på nätet. Det är inte Mariakyrkans läktare vi ser. Rubriken var A Royal Serenade och verken som Timothy spelade var framförda vid olika kungliga högtider genom åren. Drottning Elizabeth har nu suttit på tronen i 70 år. Det firas bl.a. med denna musik. Jag var helt tagen när jag lämnade kyrkan efter konserten. Annika B var också där och hon var lika berörd som jag.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Under måndagen hade  Rotary Kärnan sitt första möte för höstterminen. Då fick vi besök av ägarna till Frillestads vingård. De berättade hur man arbetar för att göra vin. Ingen lätt uppgift förstod vi.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det finns flera saker som gör mig glad! I måndags när det var sista dagen för mitt skånebusskort passade jag på att åka ut till Tia i Lerhamn. Ta baddräkt med dig meddelade hon, men eftersom jag redan satt på bussen fick det vara. När jag kom fram övertygade hon mig om att det skulle vara härligt med ett havsbad. Tia lånade mig en baddräkt! Det blev verkligen härligt! Jag simmade i havet för första gången på tio år tror jag! Tack kära Tia! Det var på tiden!!


Efteråt blev det en kopp kaffe och lite tilltugg som jag hade med mig. Det här får jag göra om! Simma, simma, simma!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Mera musik!! Den norska ungdomssymfoniorkestern kom till Helsingborg i tisdags. Det gladde mig förstås kolossalt att så många ungdomar ägnar sig åt att spela i en symfoniorkester. Duktiga var de dessutom. Allra häftigast var dock violinisten Johan Dalene som framförde Sibelius violinkonsert. Johan är bara 22 år och han har redan gjort stor succé världen över. Tyvärr var inte marknadsföringen av besöket på Helsingborgs Konserthus särskilt bra så det var bara ett hundratal åhörare i konsertsalen. Vi som var där njöt kan jag berätta. 




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar