torsdag 11 augusti 2022

Det händer trevliga saker

 


Vi var tre som kom överens om att ta tåget från Helsingborg C till Ystad klockan 07:32 onsdagen den 3 augusti. Vi ville nämligen åka till Bornholm och då gällde det att ta en båt som gjorde att det gick att komma fram och tillbaka samma dag! Här har vi kommit till Rönne. 



Vi stannade inte i Rönne utan tog bussen till Svaneke. Det var intressant att se hur lika Bornholms och Skånes natur är. När vi kom till Svaneke trodde jag nästan att vi var i Simrishamn! Den restaurangen vi ser på bilden var fullsatt så vi fick kliva upp ett kvarter. Bilden är tagen från restaurangen vi valde.



Vilka var vi? Jo, det var Stina, Jan-Olof och jag. Eftersom det var så varmt gick Stina och jag runt och letade efter glass. Det blev dagens dessert. Den var både god och svalkande. Jan-Olof försåg sig med ett glas vin upptäckte Stina och jag när vi till slut hittade honom. Jag nöjde mig med kallt vatten - utan gas.

Vi lyckades hinna med både båt och tåg och var hemma i Helsingborg 22:30. Vilken dag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Torsdagen den 4 augusti åt jag lunch med Annika K-B och Hans B. Vi var på Dunkers kulturhus, men jag tog förstås! inga bilder. Trevlig pratstund blev det i alla fall och jag åt en jättegod laxrätt.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen tog jag mig till Krapperup för att lyssna på Musik i Kullabygdens konsert. Konserten började 19:30 så jag planerade att ta direktbussen till Höganäs och där byta till bussen som går till Mölle. Klockan 18:00 skulle bussen gå från Helsingborg C. Den kom inte förrän 18:08. Sedan stannade den vid Ängelholmsvägen och släppte av oss alla  passagerare. Bussen var trasig sa chauffören och det skulle komma en ny buss. Det gjorde det inte utan vi fick kliva på den ordinarie bussen som gick till Höganäs via Viken. Hann jag med bussen till Krapperup? Inte! Men... det kom flera stycken som erbjöd sig att skjutsa mig till Krapperup! Jag kom alltså i tid och kunde lyssna till den intressanta och trevliga konserten. Nadin Alkhalidi ledde bandet som heter Tarabband. Nadin flydde från Irak 2001 och kom till Sverige som flykting.  Musiken och sångerna berättade om hennes och andras upplevelser vilket var mycket intressant. Instrumenten var tre gitarrer, en algerisk mandole, en fiol och så två slagverk. 
Jag fick också skjuts hem av Kjell Andersson och hans sambo Kristina Albinsson. Var jag nöjd? Det är bara förnamnet!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för nästa konsert. Den här gången hade jag skjuts både dit och hem - med Inger. "En förtrollad afton" var rubriken på konserten, som var Musik i Kullabygdens sista konsert för i år. Det blev verkligen en förtrollad afton. HSO spelade med Tobias Ringborg som dirigent. Vilken dirigent! Han presenterade solisterna, tenoren Tobias Westman och sopranen Hanna Husáhr. Han var full av humor när han berättade om solisterna och när han dirigerade kunde jag följa hans minspel som verkligen var intressant att titta på. Vilket engagemang! De spelade och sjöng Mozart Alfvén, Andrée, Donizetti och Verdi. Konsertmästaren Fredrik Burstedt fick också berätta hur han var släkt med Hugo Alfén. Det var också fullt av humor. 

Eftersitsen blev hemma hos Anne och Mats. Lite champagne med gott tillbehör. När var jag hemma? Jag tror klockan blev halv ett eller något ditåt. Jag missade i alla fall fyrverkerierna och bullret som fanns på Parapeten och som det klagades på.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Söndagen åkte jag bil med Inger igen. Den här gången var det Inger, Annika S och jag som hälsade på Birgitta Arnving- Friberg. Birgitta har sedan hon fick en stroke haft otroligt svårt att prata. Nu gick det mycket bättre och vi kunde för ett ganska normalt samtal kring kaffebordet. Inga bilder förstås!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag är verkligen avundsvärd som har så många vänner jag kan umgås med. Häromdagen gick jag hem till Stina. Hon passar just nu den här lilla kattungen. Kameran åkte alltså fram! Däremot glömde jag ta fram den när jag turade med Claes Henning och också när vi drack ett par härliga glas rödvin. Telefonen går också varm och det känns härligt att kunna prata med vännerna var jag än är, på promenad, i bussen eller vad jag nu hittar på.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I helgen blir det musik och vänner igen. Först Birgit Nilssons festival på lördag och så en tur upp till Hallandsåsen till Annika och Staffan med sångarvänner på söndag. Jag ska försöka komma ihåg kameran!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar