onsdag 8 december 2021

Redan december

 


Den 1 december lyssnade jag på antikvarie Pelle Johansson när han berättade när 700 hästar kom sjövägen till Helsingborg. Det var amerikanska cowboys som ville hjälpa Europa efter andra världskriget och skickade därför ett stort antal hästar till Polen. Det bar sig inte bättre än att fartyget hamnade i sjönöd och hästarna hamnade därför i Helsingborg. Den 14 februari 1947 lossades fartyget. Bilden är från "Seagoing cowboys". 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jazz i Helsingborg bjöd in Mattias Nilsson att spela "En nordisk jul" i Mariakyrkan  den 2 december. Det blev en riktigt högtidsstund. Mattias hanterade flygeln otroligt mjukt och musikaliskt. Jazzimprovisationer till några julpsalmer fanns med i programmet. Underbart!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





På Dunkers kulturhus var det vernissage på den Nordiska salongen den 3 december. Det var alldeles för många verk för att jag skulle kunna välja ut de jag tyckte bäst om. Det får bli flera besök där jag väljer att titta på en avdelning i sänder. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Lördagen den 4 december var det musiksagan "The Snowman" som stod på Konserthusets program. Redan utanför konserthuset välkomnades vi av kulturskolans musiker klädda i tomteluvor. 



Så småningom försvann de in i Konserthuset för att tillsammans med Symfoniorkestern spela och sjunga julsånger. HSO spelade sedan till filmen "The Snowman" som visades på duken ovanför orkestern. Salongen var alldeles fullsatt med barn och vuxna och det blev en riktigt härlig julstämning.


o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags för GladJazz på Mollbergs, söndagen den 5 december. Det gäller att vara ute i god tid för att få bord. Jag satt ensam vid ett bord ovanför rampen. Lite trist att vara ensam! 



Det var "Second Line Jazzband" som spelade. Jag var tvungen att gå ner vid sidan om den för att kunna få några av dem att fastna på bilden. Häftig musik!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Jag måste förstås också visa min kruka med pelargonier, som den såg ut innan Claes Henning hjälpte mig att skära ner den precis innan frosten kom. Sedan åkte krukan med resterna förstås ner i källaren. Jag håller förstås tummarna för att den ska bli lika fin nästa år!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Eftersom det är december finns julgranen på plats på Stortorget. Jag ska fotografera en i kvällsbelysning lite längre fram.


En ny figur hittade jag under min promenad vid S:t Jörgens plats. Den gör sig nog också bättre under kvällen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar