tisdag 28 december 2021

På släktmiddag i Ramlösa


 I går var jag på släktmiddag i Ramlösa hos Maries morbror Anders. Här börjar vi med ett glas champagne eller en gin/tonic. 


Här är gänget med värden längst bort. Ellen syns inte för det är hon som fotograferar.


Här har vi henne i alla fall tillsammans med Klara och Marie.


Här sitter jag nu mellan de båda kockarna Anders och Johan.


Det serverades underbart god mat. Här är det löjrom som toppar ett underbart gott underlag. I skeden ligger det kobebiff eller waggy under löjrommen och i glaset är det smetana med lite citronskal och lök.



Till huvudrätt fick vi fantastiskt goda lammkotletter. De var marinerade i chimichuri. Nu ligger de i rödvinssky och svampen bredvid är portabello. Till detta fick vi rattepotatis. Mmm.....



Desserten bestod av en vaniljglass med citronolivolja och lite flingsalt. Verkligen härlig!


Till allt detta drack vi härliga viner, Bordeaux 1990. Tydligen hade jag för länge sedan haft med mig flaska nummer två från vänster Chateau Canon 1990. Till desserten drack vi Sauterne. 


Det var verkligen en underbart god släktmiddag. Så blir det förstås när det är proffs som fixar allt!


Nästa gång ska jag inte ha hörlurarna på mig. Nu blev det för mycket ljud för mig. Tyvärr tog jag inte av dem, men nästa gång åker de av!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar