måndag 29 november 2021

Guldmedaljer, gåsmiddag, avslutningsmiddag, körsång och advent

 



Den 19 november delades Helsingborgs guldmedalj ut till förtjänta medborgare. Här är det Pelle som får medaljen av kommunfullmäktiges ordförande - "borgmästaren" -  Mats Sander.



Efter utdelningen bjöds alla som fått medaljen, både nu och tidigare, på middag på Dunkers kulturhus. Vid borden fanns det placeringshäften, där både namn och meny fanns. Vi satt 10 vid varje bord, och eftersom det var sju bord, var vi 70 gäster. Så här såg menyn ut.




o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


 


Dagen efter medaljutdelningen var det fest igen. Nu var vi hemma hos Tina och Gösta som bjöd på gåsmiddag.



Förutom att det var drink före och vin till maten, hade jag en klar favorit, och det var svartsoppan. Himmel så god den var! Tina läste upp receptet och om jag ska göra svartsoppa någon gång måste jag låna hennes recept. Gösta berättade att de hade köpt gåsen med tillbehör på Viking Fågel i Munka-Ljungby. Den var jättegod, precis som tårtan vi fick till dessert.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På lördagen lyssnade jag på GladJazz med Peoria Jazzband på Mollbergs, men det blev inga egna foton den här gången. Jag hoppas på bättre placering nästa gång så att jag kan ta en egen bild. Mycket trevlig musik! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Förra onsdagen, den 24 november hade Maria församlingsråd den här mandatperiodens avslutningsmiddag på restaurang AnJo. En riktigt härlig restaurang med underbart god mat. Vinet fick vi stå för själva - naturligtvis - och det gjorde vi!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Torsdagskonserten dirigerades av den här unga finska dirigenten, Emelie Hoving. Stravinskijs Eldfågeln blev helt fantastisk! Vilken duktig ung tjej! Härligt! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Så var det dags för körerna att sjunga på första söndagen i Advent. Dessvärre har jag inga bilder. Kvällskonserten var toppen att få medverka i! Vi ackompanjerades bland annat av en brassensemble från Symfoniorkestern. Toppen, toppen! Ragnar Bohlin som är dirigent för Oratoriekören är en fantastisk bra dirigent. Pedagogisk, musikalisk och underbar att följa! Det blir en julkonsert med det här gänget den 19 december. Det ser jag fram emot!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar