söndag 21 februari 2021

Födelsedagar i februari

 


Jag börjar med att visa februaris bild på min väggalmanacka. Det är Eduard Manets bild som kallas Olympia.  Den visades på Parissalongen 1865 och orsakade skandal eftersom flera menade att kvinnan han målade var prostituerad. Det fanns tydligen detaljer i målningen som vissa personer kände igen att prostituerade kvinnor hade. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det klart med vaccinspruta nummer två! Det är ett Pfizer vaccin som heter COMIRNATYmRNA. Det har inte känts någonting varesig efter spruta ett eller två. Hoppas att de och alla andra sprutor nu hjälper till att covid-19 försvinner för alltid!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det födelsedagsfirande! Ellen fyllde 16 år den 19 februari och det måste förstås firas. Jag tog en promenad ut till Laröd. Här håller vi till på altanen och på bilden håller Ellen på att packa upp presenten hon fick av mormor och morfar. En bok och blommorna som står på bordet fick hon av mig.


Johan lagade förstås en härlig måltid! Här grillas både potatis. lök och kött. Falafel fanns också på plåten så småningom. Förutom födelsedagsbarnet med mamma Marie och pappa Johan var det mormor Gun, morfar Roland och jag som var gäster. Vi var alltså sex personer som åt upp varenda smula av den här goda maten!


Ellen stod för desserten som bestod av jättegoda semlor. Bilden blev aningen suddig (ha ha!) men jag tyckte ändå att jag ville ha den med.



Den här bilden, när hon äter sin semla, blev lite bättre! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för min födelsedag. Jag kommer att bli bjuden på middag av familjen Rimmenstedt den 27 februari, så jag nöjer mig med den här jättegoda Budapestbakelsen i dag. Jag har fått flera telefonsamtal, sms, mail och meddelanden på Facebook. På min middagspromenad fick jag också gratulationer av några jag mötte. Det är verkligen härligt att få prata med så många! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar