söndag 8 november 2020

Massor med härlig kultur

 


November månads almanacka bjuder på en bild av Gustav Klimt som heter The kiss. Det påminner mig om ett program från Vetenskapskanalen där man talade om hur betydelsefullt det är med känsel, som är det första av våra sinnen att utvecklas. Huden är i ständig kontakt med omgivningen och därför är känselsinnet särskilt viktigt. 

Det är inte så konstigt att jag känner mig härligt glad och nöjd varje gång jag varit hos Jenny och fått massage. Jag var hos Jenny i onsdags.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Vid varje månads första tisdag spelar man ett verk av Buxtehude i Mariakyrkan. I tisdags var det den 3 november och George spelade från kororgeln. Det kommer att vara en sju år lång resa med Buxtehude. Organisterna spelar Buxtehudes samtliga orgelverk i samband med en kort middagsbön en gång i månaden. Buxtehude var anställd som organist i Mariakyrkan 1657 - 1660. Han har skrivit nittio orgelverk och de spelar givetvis en viktig roll i orgelmusikens historia.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det var inte bara i tisdags som George spelade på kororgeln. I onsdags spelade han "Engelsk orgelmusik från 1700-talet". Vi fick lyssna till fyra komponister. Jag tycker att Buxtehude står sig väl i jämförelse! Det är förstås intressant att få lyssna till annan musik än den man alltid lyssnar på.

Innan jag gick till Mariakyrkan hade jag, som jag tidigare skrev, varit hos Jenny och fått massage, så jag var ganska upplagd för att lyssna på - för mig - ny musik.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Galleri Konsten har nu sin sista utställning på Kopparmöllegatan och vernissagen var i lördags. Konstnären Lars Bertle, 95 år gammal, var på plats. 


Jag blev verkligen förtjust i hans verk och en av de bästa tyckte jag att den här var. Mörk damm kallar han den.

Lars Bertle berättade att färg har kommit att betyda mer och mer för honom. Verken som ställdes ut har han målat under de senaste 20 åren.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På lördagskvällen gick jag till Konserthuset för att lyssna på HSO. Rubriken på konserten var Stormen drar in och det blev musik av ibland ganska stormigt slag, bland annat Sibelius ur Sviten till kung Kristian II . Mel Bonis valser var härliga att lyssna till. Beethovens sjunde symfoni såg jag fram emot, men jag stördes av att den tyska dirigenten Corinna Niemayer viftade och hoppade runt på dirigentpallen alldeles för mycket i min smak. Det blev lite för mycket storm. 



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar