söndag 15 november 2020

Nu skiner solen






Visst är det härligt att kunna promenera i solsken! Här är jag på promenad vid Gröningen och får en fin bild mot Danmark, Väl hemma kan jag ta en bild också från vardagsrummet när solen håller på att gå ner, visserligen inte i havet mellan två länder, men det är häftigt ändå.

 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



När jag är ute relativt tidigt på morgonen och ingen varit ute på Piren före mig, finns det en hel del fåglar på muren. Jag gissar att de svarta fåglarna är skarvar, men jag är inte säker. Fåglarnas namn har aldrig varit min starka sida. Jag nöjer mig med att titta på dem och konstatera att de är jättefina!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för HSO med två konserter, en AW på onsdag och en kvällskonsert på torsdag. Vi får fortfarande vara 50 personer i salongen.

I onsdags spelade de Felix Mendelssohn: En midsommarnattsdröm. Dirigenten Miquel Harth-Bedoya berättade om verket och de spelade korta avsnitt i början för att illustrera det dirigenten berättade. Sedan spelade de hela midsommarnattsdrömmen. Verkligen trevligt. 

Rubriken på torsdagens konsert var En värld där allting flyter. Som väl var berättade dirigenten också här vad de tre verken som man spelade, handlade om. Både kompositörerna och verken var helt okända för mig. De började med Lotta Wennäkoskis Hava. Sedan kom John Luther Adams Become River och det sista verket Fiesta var skrivet av Jimmy López Bellido. Det blev verkligen en underbar konsert och jag, liksom flera av de andra åhörarna, dansade hem!

Till min glädje kunde jag konstatera att Henrik Halvarsson som recenserade konserten i lördagens HD var helt begeistrad - precis som publiken.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I torsdags åt jag lunch med Jan-Olof. Stina skulle också varit med, men fick förhinder. Trevligt att den sociala samvaron inte är helt död i dessa coronatider.




 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar