måndag 30 november 2020

Nu har vintern kommit

 


Som tur var lyssnade jag på väderrapporterna som sa att det skulle bli frost under natten. Det fanns inget annat att göra än att plocka in krukan med pelargonier från balkongen. Det finns fortfarande knoppar som kanske kommer att blomma, men bladen börjar så smått  bli gula. Så småningom blir det nog källaren den här vintern också.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



När det inte går att gå på konserter eller teater så får det bli Röda Kvarn. I tisdags blev det On the rocks. Vi var 2 personer i hela salongen som såg filmen! Den var väl sådär...


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Vid Sundstorget finns en vegetarisk restaurang och nu tyckte jag det var dags att prova den. Det här är en rätt med Friterad silkestofu dippad i en mix av soja. Riktigt gott!



På kvällen kan man njuta av den här julgranen som står intill skridskobanan på Sundstorget. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Utflykter går ju också bra att göra. I torsdags var jag i Landskrona och gick runt på Citadellet. Där fanns inte fler än tre personer som jag mötte på hela promenaden runt Citadellet. Jag försökte också komma in på Konsthallen, men där var det stängt. Endast personal fick gå in stod det på en lapp.



Att promenera längs Sundet är inte så dumt! Här är det Rya golfbana som ligger så vackert vid Sundet. Det var mellan golfbanan och vattnet som jag tidigare var här för att hjälpa till att plocka nypon. Den här gången blev det lite lunch på Rya golfrestaurang. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På torsdagskvällen hade jag en verkligt härlig upplevelse. Jag kunde sitta framför min dator och lyssna på Jakob Koranyi som spelade "live" på Konserthuset, helt utan publik. Det var en fröjd att lyssna på de Cellosviter av J S Bach han spelade. Podiet var alldeles tomt och man kunde följa Koranyis engagemang och hans otroliga skicklighet med cellon. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Fredagen blev en riktigt skön vilodag. Först gick jag till TIDH för att klippa mig och sedan bar det iväg till Mirjam som gav mig en riktigt skön ansiktsbehandling. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag kunde inte motstå det här verket av Lars Bertle. I lördags stängde de Konstens lokaler så det var bara att knalla upp och hämta verket. Mörk damm har han kallat den.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Så var det dags att ta sig till Röda Kvarn igen. Den här gången såg jag Leva på hoppet  med Andrea Braein Hovig och Stellan Skarsgård. Nu var vi full salong, det vill säga 8 stycken personer. Filmen var fantastiskt bra. Båda huvudrollsinnehavarna spelade underbart var för sig och helt makalöst bra tillsammans. En höjdare med andra ord.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Första söndagen i Advent kunde jag inte hålla mig borta från Mariakyrkan. Det får inte vara någon gudstjänst där och man får inte vara fler än 8 personer i kyrkan. Jag blev insläppt. Vi var nog bara fem personer och jag satt en stund och lyssnade på George när han spelade julmusik från den stora orgeln. Det kändes verkligen bra!

Lite senare på dagen promenerade jag upp till Inger Munch. Vi pratade, tittade på skidskytte och drack en kopp kaffe. Skönt att inte tappa bort sina vänner helt och hållet!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar