lördag 7 mars 2020

Kultur för hela slanten


Veckan började som vanligt med repetitioner i Mariakyrkans körer. Den här måndagen repeterade vi Mozarts Ave Verum Corpus och Torsten Nilssons Hosianna Davids Son. Det är ganska sällan vi repeterar verk som vi tidigare sjungit - och som man kan i princip utantill. Naturligtvis tränade vi mest på två nya verk. Nån ordning får det ju va!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Brittiska The Times har beskrivit Doric String Quartet som  "...en superb ensemble, intelligent, teknisk briljant och underbart balanserad. Kvartetten engagerades av Kammarmusikföreningen i tisdags och jag kanbara stämma in i The Times beskrivning.

Vi fick lyssna till Joseph Haydn Stråkkvartett nr 30 Ess-dur, Benjamin Britten 3 Divertimenti, Andrea Tarrodi Stråkkvartett nr 3 "Light Scattering" och Jean Sibelius Stråkkvartett d-moll op 56.

Jag njöt allra mest av Benjamin Brittens musik.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I onsdags bytte jag ut AW-konserten på Konserthuset mot Museiföreningens föredrag om "Miljonprogrammets bostäder - Dalhem 1968 - 1978". Det var fil dr Anja Petersen som berättade om sin forskning om Dalhem. Jag hade en gång i början av 70-talet elever som kom bussandes från Dalhem till Slottsvångsskolan. Det var den klassen som gick det första demonstrationståget genom stan för miljön - 1972!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Så var det dags att se Äppelkriget på Storan


Förutom flera skådespelare på Stadsteatern deltog också elever från Lunds Dans- och Musikalgymnasium. Härligt att se så många duktiga ungdomar! De både dansade och sjöng jättebra.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På Lillan gick Mig nära. Den såg jag i går. En fantastisk föreställning! Pjäsen är skrien av norrmannen Arne Lygre. Rollerna spelades fantastiskt fint av Karin Li Körsbärsdal, Cecilia Borssén, Einar Bredefeldt och Gustav Berg. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar