onsdag 2 oktober 2019

Redan oktober!



Den här bilden, Claude Monets Impression Sunrise från 1872 hittade jag på internet.


Bilden på min almanacka för oktober är betydligt färgrikare. Motivet är från Monets hemstad Le Havre. Hur originalet ser ut skulle det förstås vara intressant att få se! Det får bli en resa till Paris...….

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I torsdags gick vi till Stadsteatern för att lyssna, se och äta på Soppteatern. Catherine Jeppson stod på scenen och presenterade en föreställning om konsten, kärleken och livet - och om kampen för vår värld och miljö. Allt tolkat genom Anton Tjechovs liv. Det blev en riktigt härlig föreställning där man kunde höra allt som hon sa! Det medverkade en pianist också, men det var ingen höjdare.
Soppan vi åt var en paprikasoppa med basilikakräm.



På kvällen gick jag till konserthuset för att bland annat lyssna på Anna Christensson när hon spelade Clara Schumans pianokonsert. Efter paus var det Brahms Symfonie nr 3. Värt att lyssna på både före och efter paus!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Eftersom jag hade lite inflammation i kroppen gick jag till vårdcentralen för en ny omgång blodprov. Den här gången visade det sig att alla proverna var helt okej! Nu gäller det bara att jobba vidare med höger axel och arm!

På kvällen var det repetition med Pelles vokalensemble. Vi skulle ju ha konsert på Dunkers kulturhus under rubriken "En hyllning till Lars Gullin" på lördagen.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 Det blev en lång lördag! Vi träffades på Dunkers kulturhus redan tio minuter i elva. Det blev repetitioner och paus, repetitioner och paus och så konsert förstås. Vi var inte klara förrän en bra stund efter klockan tio på kvällen!

Bilden visar de fantastiska musiker vi sjöng tillsammans med. Det var Fredrik Lindborgs trio med Fredrik själv på alla saxofonerna. Stråkkvartetten leddes av Daniel Migdal. Tyvärr har jag ingen bild på kören. Vi var 22 stycken som njöt av att sjunga jazz igen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det var inte slut med festen den här veckan. På söndagen avtackades Maria församlingsherde, Björn Kjellström. Jag hade fått uppdraget att avtacka honom från Maria församlingsråd och överräcka en liten Maria-skulptur. På bilden är det kyrkorådets ordförande som tackar och i bakgrunden står kyrkoherden och väntar på sin tur. Festen efteråt i församlingssalen kunde jag inte vara med på för vi var bjudna till Katarina och PeO på lunch.

Tyvärr har jag inte en enda bild från den härliga lunchen. Det blev skumpa, laxfilé och jättegod äppeltårta. Vi var åtta runt bodet. Regina, Nisse, Christina och Pelle var också bjudna. Det var ingen brist på samtalsämnen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Måndagen var ganska lugn, ända tills jag när jag skulle äta middag märkte att jag hade bitit av en tandflisa. Vad göra? Ringa Claes? Han kunde väl inte vara kvar på kliniken. Klockan var ju över fem. Jodå det var han och jag fick tid nästa morgon kl. 08:40! Ibland har man tur!

Sedan tog jag tåget till Lund för att träffa Helena, min kära gamla kompis från tiden då vi jobbade i rektorsutbildningen. Det är alltid lika roligt att träffa henne och prata både nutid och dåtid.



Vi hade bestämt möte på Skisserna museum.  Den här bilden tog jag när jag var på väg in i byggnaden.


Innan vi tittade på själva utställningen åt vi lunch och pratade. Sedan var det dags att ta en tur in i dessa fantastiska lokaler. Vilka skisser, skulpturer, målningar och annat som konstnärer jobbat med sedan långt tillbaka i tiden. Här finns världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och internationell offentlig konst. Det är inte konstigt att museet utsetts till 2019 års bästa museum.



När jag kom hem körde jag först och handlade och sedan körde jag ut bilen till Laröd. När jag gick för att ta bussen (8) hem, bar det sig inte bättre än att jag snubblade och föll handlöst ner. Jag slog ordentligt i med huvudet och ena knät, men som tur var blev det inte några värre skador än blåmärken både här och där. Tur har jag verkligen haft. En dam som bor i området rusade fram till mig och undrade om jag verkligen kunde ta mig till bussen. Det kunde jag! 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar