måndag 27 maj 2019

En lugn vecka



Torsdags-seriens sista konsert spelades i torsdags. Arnold Schönberg har tonsatt diktcykeln Pierrot Lunaire. Sofia Jernberg var talsångsolist, dvs hon både sjöng och talade texten precis så som Schönberg skrivit. Verket är inte helt lättlyssnat, men efter tio, femton minuter av de 35, började jag tycka riktigt bra om det.

Brahms orkestrerade verk Pianokvartett nr 1, som spelades efter paus, kändes ibland lite tradig efter Pierrot Lunaire, men tog sig mot slutet.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På fredagen kom Katarina och Daga och bjöd oss på middag. Så trevligt! Daga tar studenten den 5 juni, men jag är bortrest då, så jag kan inte vara med på hennes studentskiva tyvärr! Trevligt att få träffa henne och prata med både henne och Katarina, som också ringde upp Odd i Kapstaden. Så fick vi ett snack med honom också!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På min lördagspromenad smet jag in på Dunkers kulturhus för att titta på den nyöppnade utställningen med bilder på utrotningshotade djur, fotograferade av Björn Persson. Det är en fantastisk utställning! Bilden på gamen och leoparden är bara ett litet axplock av alla de fantastiska bilder han tagit och som han vill berätta att alla är hotade av det ansträngda globala ekosystemet. Jag kommer att gå in och se utställningen många fler gånger och den tas inte ner förrän den 20 oktober som väl är.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Gladjazz hade en konsert på Råå Värdshus i söndags. Det var River Band Jazz- and Blues från västra Jylland som spelade. Det var en utmärkt orkester, men vi tyckte inte att lokalerna på Råå Värdshus var bra för den här typen av aktivitet. Dels var de för små, vi satt väldigt trångt och dels var "timingen" med mat och musik inte den bästa. Hoppas att det inte blir Gladjazz så många fler gånger på Råå Värdshus!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar