måndag 20 maj 2019

Tänk att en vecka kan gå så fort!


Måndagen var alldeles fullspäckad med bland annat intervjuer av två sökande till tjänsten som församlingsherde i Mariakyrkan. Spännande! Jag har en favorit, men vet inte om de som ska fatta beslutet delar min uppfattning. Vi får se. Beslut tas i juni. Det är viktigt, tycker jag, att musiken får en framträdande plats. Det är framför allt därför som jag deltar i de här sammanhangen.




Så släpptes biljetterna till Pianofestivalen (29/8 - 1/9). Jag lovade köpa vars ett festivalhäfte till Annika och Birgitta. Så kunde jag förstås hämta ut Lasses och mitt festivalpass också. Fantastiska pianister också det här året. Hamelin är här för fjärde gången.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Varje onsdag är det orgelmusik i Mariakyrkan och den här onsdagen spelade George Mendelssohns Fjärde. Det är verkligen rogivande att lyssna på Mendelssohns musik, inte minst när den är så välspelad som här.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Till slut fick vi tummarna loss för att byta ut vinterdäcken. Nu känns det lite mjukare när man kör. Trots det försöker jag ta bussen eller promenera. Det blir i stort sett bara när jag skjutsar Lasse till bridgen eller när jag ska handla riktigt mycket och även frysta varor, glass t.ex. som jag tar bilen.


När jag var ute och tog en promenad hörde jag plötsligt att en massa bilar som tutade och körde långsamt längs med hela Drottninggatan. Så fick jag se en skylt på en av bilarna där det stod              "Bränsle-upproret". De var alltså missnöjda över de höga bensinpriserna. Det är inte därför jag åker buss och promenerar i stället för att köra bil!



Vox Maria har haft repetition den här veckan. Jag gillar verkligen att få sjunga med i den kören!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





I fredags var det ett musik- och lyrikprogram på Dunkers kulturhus med Edith Södergran som tema.
Skådespelerskan Stina Ekblad och jazzsångerskan Anna Kruse med band läste och sjöng dikter av Edith Södergran. Tyvärr var det svårt att höra Stina Ekblad, trots mikrofon, och vi hade varken program med några texter eller något annat arrangemang som gjorde att vi kunde följa med vad som lästes och sjöngs. Tråkigt! Jämför man med biljettpriset här (350 kr) och under pianofestivalen börjar man undra vad vi betalade för!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Blåsmusikens dag var det i lördags. Här är det Drumcorps som spelar vid Sundstorget. Jag följde dem från Konsul Olssons plats till Sundstorget. De är verkligen härliga att lyssna till!



 Solen strålade och det blev en riktigt fin avslutning vid Dunkers kulturhus mot havssidan.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Den första operan om Martin Luthers liv, Schlagt sie tot!, på Operan i Malmö var jag ju bara tvungen att se och höra. Det blev verkligen en fantastisk upplevelse. Vilken scenografi! Vi undrade några stycken hur man hade kunnat få ihop så mycket pengar som krävdes för att göra den här uppsättningen. Berättelsen om Luther var förstås riktigt intressant och sångarna, både barnkören, operakören och alla solisterna gjorde verkligen väl ifrån sig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar