måndag 13 maj 2019

Våren rullar på



I tisdags hade vi, Helsingborg Kärnan Rotaryklubb styrelsesammanträde här hemma. Eftersom jag har hand om klubbtjänsten sitter jag i styrelsen och vi brukar ha sammanträdena hos varandra i styrelsen. I tisdags var det min tur.

Det blev lax med färskost och sallad, bröd, smör och ost och så en chokladbit till kaffet. Naturligtvis fick jag inte fram mobilen för att ta ett foto!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



George pratade varmt under måndagsrepetitionen om en tonsättare, Timothy Raymond, som skulle komma till Helsingborg och vars verk George skulle spela under onsdagen. Jag gick förstås dit och lyssnade. Först berättade tonsättaren om sitt arbete som tonsättare och sedan fick vi höra George spela Carias Pater est. Det var ett mycket ovanligt och intressant verk. Nils fick hjälpa till med orkestreringen. Han fick springa ganska mycket mellan båda sidorna för att hinna registrera om. Det som var mest intressant var att få höra kombinationen av stämmor, på mycket låg ljudnivå, som man annars aldrig får höra. 



På eftermiddagen körde jag ut till Mörarp och fick som vanligt en helt underbar behandling. Petra tittade också på min trampdyna i vänsterfoten, som jag tyckte blivit för tjock och som det gjorde lite ont i när jag promenerade. Hon skar lite och rekommenderade mig sedan till fotvårdskliniken på Fågelsångsgatan. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Redan under torsdagen blev jag omhändertagen på fotvårdskliniken och efter ytterligare lite filande och en rejäl dos med fotkräm kunde jag gå hem lite lättare på foten. Sedan dess har jag filat varje dag och smort in båda fötterna så nu ska det säkert bli alldeles prima igen.



På kvällen var det konsert med HSO. Den här konserten blev något alldeles extra. Först spelade man Honeggers Symfoni nr 3. Dirigent var Eugene Tzigane och han tog oss med på en, som recensenten i HD, Henrik Halvarsson skriver: en mäktig resa. Med sig hade han HSO i toppform. Efter paus fick vi lyssna på en riktig stjärnsolist på cello. Det var István Várdari som gästade oss igen i Helsingborg. Han är fenomenal på cello. Nu fick vi lyssna på Dvoráks cellokonsert i h moll. Flera sådana konserter tack!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Eftersom det var längesedan vi gick på bio valde vi att se "Den skyldige" på Röda Kvarn i lördags. Vi blev båda imponerade av denna danska film. Så skickligt skildrat, alla de svåra beslut som en larmcentral måste ta och vad som händer om man gör fel. Jakob Cedergren lämnar aldrig - och inte filmen heller - larmcentralen. Mycket skickligt och sevärt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Helsingborgs Kammarmusikförening hade sin sista konsert den här säsongen i onsdags. Det var musiker ur HSO och GSO som möttes. Egentligen var det inte så konstigt eftersom Pär Enblom som spelar horn i HSO har en dotter Pia Enblom, som spelar cello i GSO. Nu möttes de på Dunkers kulturhus och vi fick lyssna på både Stråkkvartett i a-moll av Johan Severin Svendsen , Mozarts Hornkvintett i Ess-dur och Brahms Stråkkvintett i F-dur. Skön musik rakt igenom.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I dag har jag varit med och intervjuat två kandidater till tjänsten som församlingsherde i Maria församling. Jag har en klar favorit. Vi får väl se vem det blir till slut.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar