fredag 7 juni 2019

En ny upplevelse


Inför resan till Hamburg den 31 maj kollade jag väderrapporterna flera dagar i förväg. Vad skulle jag packa ner? Var det sommarvärme, regn, kalla dagar, eller....? Den lilla resväskan fick jag byta ut mot den mellanstora.


Den här bussen stod och väntade på oss i Malmö. En fantastiskt bra buss, nästan alldeles ny, och en superbra chaufför, George, som visade sig vara ägare till företaget. Vi var två bussar, också en blå, som körde oss ner till Hamburg.


Hotellet låg en bra bit ifrån mässhallarna där vi skulle tillbringa varje dag under Rotarys Convention, men det var bra rum och jag hade den här fina utsikten från sovrumsfönstret.


Vi var 25 000 personer som deltog här i Hamburg på Convention! Vi delades upp på två hälfter så vi var c:a 12 500 på den här Opening General Session. Det fanns gott om skärmar över hela lokalen med bild på de som talade och de hade också ordentliga högtalare. Det var ändå svårt att hänga med tyckte jag. Amerikansk engelska eller engelska som talas av en icke engelsman är inte alltid så lätt att hänga med i. Åtminstone inte för mig.


Ett annat problem var hur man skulle bete sig för att inte bli ihjälklämd när alla skulle ta sig in i sessionsbyggnaden. Här slussas vi via ett tält! Tur att någon inte ramlade och blev ihjältrampad!




Men vi bjöds på underhållning också. Sång och musik och så det här som jag gillade allra mest. Otroligt bra! jag satt så långt bak så bilderna var svåra att få skarpa som synes!


Nu var det ju så att vi, gänget från Helsingborg, inte stannade hela tiden i mässhallarna. Här har vi några stycken gett oss iväg till Fischerei-restaurangen som ligger längs med Elbe. Här sitter Birgitta 
och Annika.  


Vi fick helt underbart god mat på det här stället. Jag år Uer (större kungsfisk) med vit sparris. Mmmmm...


Ett av skälen till att jag ville följa med till Hamburg var förstås den här konsertsalen, Elbphilharmonie. Här finns plats för 2 100 personer i publiken!


Här är orkestern som spelade. Det är inte den ordinarie orkestern utan c:a 60 st Rotarianer som är musiker och som nu gav en liten konsert, med bl.a. Brahms.


Inne på mässområdet fanns det hallar med flera utställare. Här är en konstnär i full gång.


Jag imponerades av hur väl han lyckades fånga den här grabbens ansikte.


En av kvällarna deltog vi i en utfärd till Wedel. Det var ett kärt återbesök. Vi blev verkligen härligt välkomnade.


Besöket avslutades med att vi fick prata lite med den här fågeln som jag inte minns om det är en falk. Den flöh förra gången vi var här, men nu bar inte vingarna längre. Det kan bli så när man blir äldre.


Som tur var fanns det ytterligare en liten fågel att stifta bekantskap med. Det ska bli intressant att se vad som händer med den nästa gång (2020) vi ses i Wedel.


Sista dagen, en halvtimme innan bussen gick, tyckte Göran att vi kunde ta att glas vitt vin. Det kunde vi, Birgitta och jag. Vinet vi drack, som smakade underbart, kom från Italien och hette Roero Arneis.


Väl komna till Malmö hämtade Görans barnbarn Erik oss, Göran, Annika, Birgitta och mig. Att bli hemkörd till dörren  kändes inte helt fel.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I går på nationaldagen var jag på Fredriksdal och lyssnade på EQ Brass. Det var varmt!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar