måndag 26 november 2018

Nu är jag hemma igen


Jag trodde jag skulle skriva något på bloggen när jag var i Las Palmas, men det blev inte så. Därför kommer hela reseberättelsen nu i stället.


Gunilla hämtade mig och Christina på Gando. På kvällen gick vi till Eva för att ta ett glas vin och äta lite ost och korv tillsammans med Eva och Ria. Vi satt på altanen och det blåste ganska bra så jag behöll kappan på.



Det blev förstås promenader varje morgon. När det var högvatten, som här, blåste det upp en bra bit över strandpromenaden så det gällde att se upp för att hålla sig torr.


Det fanns två färdiga sandskulpturer längs promenaden. Den här var bäst tyckte jag.


Framme vid Playa Chica stötte jag på den här gruppen som höll på med Tai Chi. Jag hängde förstås med en halvtimme!


Arbetet med julkrubban hade redan kommit igång. Här packar man sanden och vattnar.


Granen höll också på att komma på plats.



Fösta dagen gick vi till Allende för att äta tapas med aubergine ostkaka och räkor. Att Gunilla är ställets favorit gick inte att ta fel på. Jag fick också en kram innan vi gick. Trevligt!



Det blev flera restaurangbesök och här är vi på Tasca Chica alldeles vid Playa Chica.


Det var Christina som bjöd oss på en härlig måltid. Jag fick min favorit Pulpo a la Gallega och Gunilla var förstås framme med sin kamera för en "selfie".


Promenaderna var många och trots att det gick jättehöga vågor så var det härlig temperatur att promenera i. Jag gick mellan 11 000 och 20 000 steg varje dag, för det mesta över 14 000!


På en av kvällarna gick vi till Skandinaviska klubben för att lyssna på sång och musik. Det skulle vara lite jazz och kåserier. Hade vi inte suttit så långt bak med stora problem att ta sig ut hade vi omedelbart lämnat "föreställningen" . Det var en oerhört låg nivå, framför allt på det man kåserade kring!


Desto trevligare var det att träffa de här två tjejerna, Anita och Märta, som inte var med på klubben den där kvällen. Här sitter vi på Clandestino, äter och dricker gott.


Naturligtvis gjorde Märta en jättehäftig bild av oss alla fyra och lite av miljö och mat som vi njöt av.


Ria kom tillbaka från London efter sina flygningar och hon föreslog att vi skulle äta lunch på Tralará.
Ja, det är spanska för tralala!


Efteråt tog vi som traditionen bjuder  (Gunillas och Rias)  en kaffe på Granier.


Det blåste inte varje dag! Här kunde jag till och med fånga toppen av Teide på Tenerife! Lite moln, men härliga 27 grader i luften!


Naturligtvis var jag tvungen att kolla hur långt man hade kommit med julkrubban innan jag åkte hem. Det hade kommit flera fina figurer. Klicka på bilden så ser du dem bättre!


Så var det dags för hemresa. Gunilla körde mig och Christina som varit några dagar i Playa de Inglés kom i taxi. Tio härliga dagar var nu till ända. Hemma väntade Lasse förstås och på söndagsmorgonen var det Vox Maria i Mariakyrkan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar