söndag 11 november 2018

Elva dagar sen sist














Förra torsdagen, den 1 november gick Johan och jag till Gastro för att äta en bit och för att kolla om det fanns plats för en familjemiddag med gås den 9/11. Det fanns det!

Vi kunde konstatera att maten smakade fantastiskt bra. "Jag kunde inte gjort det bättre själv" som Johan sa! Vi åt Kalvbräss, tryffelpuré, grillad rotselleri, silverlök, blomkål, höstsallad och tryffelgastrique. Till dessert tog jag Choklad i textur, havtorn och hasselnötter och Johan Créme brûlée med säsongens glass.  Det blev inga bilder. Synd för maten var otroligt fint upplagd!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Under fredagen blev det mera god mat. Michael och Marie hade bjudit hem den avgående styrelsen för vår Rotary-klubb. Den här gången lyckades jag fotografera förrätten - tonfisk - och varmrätten  -kalvkött med godsaker - som synes, men glömde desserten som var en brulee glass.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Hela lördagen och söndagen ägnades åt sång. Under lördagen, Alla helgons dag, sjöng jag under högmässan i kören Vox Maria. Under eftermiddagen repeterade vi med Oratoriekören inför söndagens framförande av Duruflés Requiem. Ett inte helt lätt verk kan jag säga.

Söndagen, Alla själars dag, började med att jag sjöng i kyrkokören under högmässan. Sedan repeterade vi igen i Oratoriekören på eftermiddagen inför kvällens konsert. Eftersom det var "Alla själars dag" blandades de olika satserna med bibelläsning och minnesord över de avlidna. Det blev faktiskt riktigt fint.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Måndagen flöt på som vanligt - nästan. Vi hade guvernörsbesök i Rotary med styrelsesammanträde en timma före lunchmötet. Därefter gick jag upp till Catarina för en sånglektion och på kvällen var det körrepetition. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På tisdagen var dags dags för influensavaccination. Vi var inte de enda som ville ha det. Det blev en stunds väntan. Det gick väl an! Värre var det att upptäcka att vi fått parkeringsböter eftersom det inte gick att parkera med handikappkort på parkeringsplatsen uppe på Q eftersom det inte var stans mark! Det borde jag känt till!!




Eftersom vi inte hade något särskilt för oss på kvällen blev det ett besök på Röda Kvarn. Vi såg den här filmen Sorry to bother you. En i mitt tycke både intressant och ganska kul film. Lasse var nog inte lika förtjust.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Efter massagen hos Jenny i onsdags gick jag till Holms optik och fick en riktigt noggrann undersökning av ögonen. De är verkligen både skickliga och trevliga. Allt var okej både med gula fläcken och annat som kan hända i ögonhålan. Skönt! Det blir ny undersökning om ett år. På kvällen var det FR och jag skrev förstås protokollet.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Torsdagen blev lite stressig. Först gick vi på soppteatern för att lyssna på Jörgen Düberg när han framförde delar av "Sagan om Sverige". Föreställningen kommer att visas i sin helhet i februari - mars på Lillan.
Jag kunde inte stanna hela föreställningen eftersom jag skulle köra upp bilen till Bildeve för service och byte till vinterdäck.




På kvällen var det dags för torsdagskonsert. Temat var "Bön till Pierrot". Det var nästan fullsatt och jag gissar att det var Konserthuskörens framförande av Mozarts Requiem som drog publik. Martin Hultkvist sjöng tenor och före paus sjöng han också ur "Pajazzo". Härligt! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så har vi kommit till fredagen och gåsmiddagen med familjen på Gastro. 






Marie fotograferar och jag kan nog knycka några av hennes bilder när hon lagt upp dem på sin blogg.


Det här är menyn. Man blir ju först lite förskräckt över mängden mat, men när rätterna kommer in ser man att det är små delikata smakbitar av det mesta.



Gås-bröstet och -låret fyllde förstås tallriken lite mera än de övriga rätterna. 


Vi var jättenöjda med både de läckra rätterna och med serveringen. Johan och Ellen drack en ingefärsdricka och vi andra drack portvin till anklevern och svartsoppan och ett fantastiskt gott rödvin till gås-rätterna. Jag återkommer med namnet på vinet.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så här fullt var det vid Samtal på Dunkers med Stina Wollter  i går, lördag. Inte en enda ledig stol. Det var det sämsta samtal på Dunkers som jag varit på. Förfärligt! Jag var inte den enda som tyckte det som väl var. Både Lasse eller flera andra som gick därifrån så snart det var klart tyckte det var urdåligt! Tråkigt!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar