söndag 4 mars 2018

En vanlig vecka - eller?



Måndagen började med besök på min Rotary-klubb. Vi fick lyssna till Helsingborgs Idrottsmuseums ordförande Christer Fernvik. Han hade inga bilder så jag knyckte en av de som ligger på deras  Facebooks-sida. Numera ligger museet på Idrottens Hus. Det var verkligen intressant att lyssna till hur man arbetar för att göra museet tillgängligt för alla.

På eftermiddagen var det sånglektion hos Catarina och på kvällen repetitioner med Maria-körerna.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Alla tisdagar - hoppas jag - startar med Yin Yoga. Även denna tisdagen. Det är superskönt.


Den här tisdagen blev super-super-skön. Efter Yin Yogan körde jag nämligen ut till Petra för ansiktsbehandlingen som jag fick ställa in när jag hostade som värst. Hos Petra njuter jag, varenda minut! 


På kvällen gick jag till GA:s församlingshem för att lyssna på kyrkans internationella projekt, bl.a. det här som kallas mentormammor. Det går 1% av kyrkoavgiften till bl.a. detta projekt. Bra tycker jag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Onsdagsmorgon började tidigt. Vi skulle träffa personalen och presentera det nya församlingsrådet. Det började med gudstjänst i Mariakyrkan kl 0800! Trodde jag kunde sjunga så dags - men det var helt fel! Onsdagen slutade med att alla presidierna i pastoratet träffades för att prata utbildning.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Mina samtal med Ester på Stattenahemmet har jag flyttat från måndag till torsdag. Den här gången kunde hon sitta uppe och vi pratade om allt från snöoväder, trafikolyckor, vackra och sköna kläder till mat och medicin. Tänk att vara 96 och fullständigt klar i huvudet. Något att önska sig!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Fredagen börjar också med Yoga. Den här gången är det YIN/YANG YOGA som innebär att vi tränar ganska mycket stående med olika balansövningar. Camilla leder också detta med stor skicklighet. Härligt att hon orkar!



På fredagskvällen var det jazz på Dunkers kulturhus. Det var Marius Neset Quintet som spelade. Jag lyckades som synes inte med att ta en bild när de spelade här, men den här bilden tycker jag passar ganska bra ändå. Det var ett otroligt virtuost gäng med Marius Neset i huvudrollen med sina saxofoner.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I lördags valde vi att se filmen The death of Stalin. Det blev en intressant tolkning av vad som hände vid och efter Stalins död. Jag tyckte kanske att det troligen var en aning överdrivet, men säkert är det ändå ganska nära sanningen.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I kväll - söndag - har vi lyssnat på HSO som är tillbaka efter USA-turnén. Andrew Manze dirigerade och Magnus Nilsson, fagott och Mårten Larsson , oboe, var solister. Kan det bli bättre? Troligen inte!



Två av kvällens kompositörer var också närvarande, Julia Purgina från Österrike och Arnaldo de Felice från Italien, här på bilden. Vi var några som konstaterade att vi kunde vara överens om att vi har både en fantastisk orkester och ett otroligt fint konserthus i Helsingborg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar