lördag 24 mars 2018

Mycket musik och förberedelser inför påsken



Vi har repeterat, repeterat och repeterat i Mariakyrkan för att kunna framföra Messe Solennelle som är titeln på den franska konsert vi höll i Mariakyrkan den 18 mars. Vi sjöng verk av Vierne, Fauré och Langlais. Fauré var ju inte särskilt svår, men Langlais var desto värre. Puh! Trots allt gick det hyfsat på konserten.

För att orka med allt måste jag ta promenader, gärna i solsken som det var när jag tog den här bilden.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I onsdags var jag hos en hudläkare för att få bort en liten kula uppe i pannan som jag inte kan låta bli att pilla på. Hon frös både den och några leverfläckar som jag inte gillade. När jag skulle betala gick det inte med kort eftersom hennes apparat inte fungerade. 
- Kan jag betala med Swish? frågade jag.    
- Va!, sa hon, kan du som är 78 år använda Swish? 
Ack ja, det är mycket jag inte behärskar i den här avancerade teknikens värld, men jag kan betala med Swish!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I torsdags em gick på bio och såg Amatörerna. Det fiktiva lilla samhället Lafors hankar sig fram. Storhetstiden som industriort har man bakom sig, men en tysk lågpriskedja funderar på att öppna ett varuhus här. För att övertyga tyskarna vill kommunledningen göra en reklamfilm om orten. Så får man idén att skolungdomar med sina mobiler säkert kan göra en häftig film, gratis och allt!  Det blir verkligen häftigt!


På torsdagskvällen körde Lasse iväg som vanligt till bridgen, men jag promenerade iväg till Konserthuset för att lyssna på torsdagskonserten.


Det blev en överraskande härlig musikupplevelse, framför allt p.g.a. den här skicklige violinisten Nicholas Dautricourt. Han spelade den polska komponisten Grazyna Bácewicz tredje violinskonsert som jag tyckte var helt underbar att lyssna till. Béla Bartóks första violinkonsert kom sedan och så avslutade han med ett helt fantastiskt extranummer som var en tango av Astor Piazzolla. Applåderna fullständigt brakade loss efteråt.
Efter paus fick vi lyssna på Poulencs Gloria. Det var svårt att inte sjunga med i körsatserna. Ulf N som satt i närheten påminde mig om att vi båda stått på podiet med Konserthuskören och sjungit den för ett antal år sedan. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det kommer att bli en häftig påsk! På måndag har vi körrepetition som vanligt, men så har vi en extra repetition på dymmelonsdagen, likaså på skärtorsdagen. Vi sjunger på högmässan på långfredagen och efter påskaftonens familjemiddag i Laröd (som jag längtar till!) blir det körsång på midnattsmässan i Mariakyrkan.  Påskdagen är det förstås körsång på högmässan och på annandagen är jag i tjänst som gudstjänstvärd. Det blir tuffa dagar men eftersom det är sång hela tiden så kommer jag att må jättebra!

GLAD PÅSK !















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar