måndag 5 februari 2018

Födelsedagskalas


Det blev en häftig helg! Lite ängsliga var vi förstås över väglaget, men det var inga problem. Vi fick förstås vända tillbaka när vi kommit på andra sidan Hallandsåsen för att hämta Lasses nyinköpta skjorta som vi glömt!




Vi var framme vid Stenungsbaden strax efter klockan tre. Så här fina blev vi i alla fall och eftersom Anders och Maggan bodde på samma hotell och Maggan körde, så var det bara att hänga med dem upp till Tomas födelsedagskalas.


Det började förstås med champagne. Plötsligt så stod där en ung man och trollade för oss. Helt fantastiskt! Han hade kortlekar förstås och senare en rad andra saker som han trollade fram och bort på ett fantastiskt sätt! Så skicklig.

Sedan var det dags för mat. Vi fick först en härlig soppa med en räk och löjromsklick i botten. Sedan blev det hjort och middagen avslutades med en ostbricka. Till detta fick vi förstås både snaps, öl och viner.

Kerstin sjöng en visa som hon skrivit till jubilaren (som hävdade med hjälp av ett par ballonger att han var 57 och inte 75). Det blev fler vissångare. Anders och Maggan sjöng också en visa med text som passade väl in på Tomas. Så småningom vågade jag mig på att sjunga "Jag vill vara tvålen i ditt badkar". Den gick hem!


Det var verkligen härligt att träffa sina båda syskon igen! Jag hoppas förstås att det inte dröjer för länge innan vi ses igen. Det är världens underbaraste bror och syster!

Efter en skön natt på Stenungsbaden med en rejäl frukost - Lasse fick sin älsklingsmat, äggröra och bacon - körde vi så hemåt.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Eftersom jag inte kände för att laga mat så gick vi in på Lagmarks och åt en härlig söndagsmiddag. Dessa friterade knyten med räkor inuti och en mangoröra med chili under var underbart god. Naturligtvis glömde jag att fotografera innan jag började äta, så portionen bestod av fyra knyten! Sedan åt jag en skaldjurssoppa, också den jättegod. Lasse åt gravad lax med dillstuvad potatis. Det blev vatten till maten!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På kvällen var det söndagskonsert på Konserthuset. Den här gången var det inte HSO eftersom de är på turné i USA, så det var Musica Vitae som stod på scenen i stället. Den konstnärliga ledaren, Malin Broman var helt fantastisk och fick verkligen med sig sina musiker i ett program inspirerat av J S Bach. Jag tyckte bäst om andra avdelningen med Sofia Gubaidulinas meditation över en Bach-koral och Fanny Mendelssohns stråkkvartett i Ess-dur.

Som sagt, vilken  helg!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar