lördag 17 februari 2018

En vecka sedan sist


Tiden flyger iväg! Ibland tror jag att jag inte är en dag äldre än 45, men allt oftare förstår jag att det är jag troligen! Jag hinner ju inte alls allt jag skulle vilja göra! Sic!


I lördags hade vi familjelunch här hemma. Gun och Roland var också med. De hade inte varit här tidigare så det passade bra att kunna visa lägenheten i dagsljus.


Jag  hade gjort lammfärsbiffar och till det serverade jag en sallad och den här frittatan som bland annat innehöll blomkål, rödlök, basilika och gurkmeja (som gjorde att jag blev alldeles gul om fingrarna). En skål med tsatsiki hörde förstås också till.


Det blev inte vin den här gången utan öl. Jag fick den här rekommenderad av en trevlig expedit på systemet. Jag tror den gick hem. Somliga drack vatten, varav jag var en av dem förstås!


Jag hade kört ut till Brödkultur för att få några riktigt god kakor till kaffet. Den här sorten tillhör våra favoriter.

Vem som fotograferade? Marie förstås! Jag är verkligen urdålig på att komma ihåg att ta fram kameran!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under söndagen sjöng jag först med kyrkokören i Mariakyrkan och sedan var det kammarmusik på Dunkers kulturhus.


Den här gången var det fagottisten och solistprisvinnaren Sebastian Stevensson som spelade tillsammans med pianisten Asuka Nakamura. Det blev verkligen en härlig konsert med mycket trevliga kommentarer av Sebastian. De spelade musik från 1700-talet, Mozart t.ex. och fram till våra dagar av bl.a. György Ligeti. Det var stor skillnad på vad vi lyssnade (?) till under tisdagens konsert (?) på Dunkers.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Måndagen blev helt kaotisk. Efter Rotary hostade jag förfärligt och gick därför till vårdcentralen för att få medicin. Jag träffade en sköterska som konstaterade att jag hade ingen feber - den visade inte ens 37 garder - och lungorna var också helt okej. Hon lovade tala med en läkare som skulle skriva ut en bra hostmedicin. Jag hämtade den på apoteket på eftermiddagen. För att bli av med hostan tog jag den rekommenderade max-dosen.  Det skulle jag aldrig gjort!  Efter ett tag kräktes jag som jag inte ens gjorde när jag fick vinterkräksjukan i Las Palmas! Jag var alldeles slut. Sova var också besvärligt.

Det blev inte bättre under tisdagen så jag fick boka av Yin Yogan och säga återbud till bridgen hos Annika och Staffan. 

Onsdagen kändes det något bättre, men för säkerhets skull bokade jag också av behandlingen hos Petra. Jag skulle repetera med Vox Maria på kvällen och kände mig hyfsad när jag gick dit. Det blev fantastiskt kul. Rösten höll hela vägen och det var jätteroligt att sjunga i Vox Maria!

När jag skulle lägga mig fick jag lite hosta och jag tänkte att jag tar en liten liten skvätt hostmedicin så sover jag nog bättre. Efter ett tag började det röra på sig i magen igen! Tänk att man aldrig lär sig! Jag tålde helt enkelt inte den här medicinen! Kanske är det avsaknaden av gallan som gör att jag inte tål etylmorfinhydroklorid som den här medicinen innehåller. Man ska läsa bruksanvisningen innan man tar medicin, fast det hade nog inte hjälpt för jag trodde säkert att jag tålde morfin!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Som tur var hade jag en tid hos Jenny på kiropraktorkliniken under torsdagen. Jag var helt spänd i rygg, axlar och nacke när jag gick dit. När jag gick därifrån var jag mjuk överallt där jag varit spänd. Jenny är fantastisk! 


Så var det dags för konsert igen. Lasse spelade bridge och jag gick till Konserthuset för att lyssna på Concerto Copenhagen som spelade Bach. Det är verkligen annorlunda att lyssna på Bach spelad av en barockensemble på tidstrogna instrument och Bach spelad på orgel. Det tog en stund att vänja sig vid det ljudet!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Som väl var hade jag bokat tid på Aktiverum så att jag kunde delta i Camillas Yin/Yang Yoga på fredag morgon. Det kändes verkligen absolut nödvändigt. Efter det började kroppen komma tillbaka!

På kvällen skulle vi gå på Stadsteatern och se Limits tillsammans med Katarina, Daga och Tia. 


Vi samlades först hemma hos oss för att ta ett glas. Lasse gör vad han kan för att få upp flaskan med Prosecco. 


Katarina och Daga undrar förstås också hur det ska gå - och till sist kunde vi fylla våra glas! Daga hade gjort en riktigt smarrig smörgåstårta med lax, sallad och tomater. Jag glömde förstås att fotografera! Härliga chokladhjärtan som vi tog till kaffet hade hon också gjort.


Tia hade med sig den här fina buketten med tulpaner!



Så småningom hamnar vi på rad sex i Stadsteaterns stora salong och vi kan njuta av Cirkus Cirkör och alla fantastiska volter och annan akrobatik.


Salongen var fullsatt och budskapet om att allt är möjligt och gränser är till för att överskridas var tydligt. Vi kan så mycket mer än vi tror om vi vågar utmana våra begränsningar!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I dag gick jag upp lite tidigare än vanligt för att köra till Laröd för att hämta familjen Rimmenstedt som skulle köras till Kastrup f.v.b. Italien! Det är vårvinterlov!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar