söndag 23 april 2017

Det skulle bli vår



Det är ju april så vi får väl stå ut med aprilväder ett tag till. Frost och snö till exempel! Det var vad vi fick under påsken.


På påskaftonen blev vi hembjudna till Annika och Hans som var i Helsingborg på en kort visit. Annikas båda söner och hennes pappa Stig var också med vid påskbuffén.


Ägg, sill, lax och rostbiff stod på menyn, liksom öl och snaps förstås. Efteråt blev det en härlig tårta från kondiset Två systrar.

Påskdagen var det förstås körsång i Mariakyrkan. Inga dubbdäck var tillåtna och vi hade satt på sommardäcken, men det går ju buss!



Annandagen blev bättre och efter gudstjänsten i Mariakyrkan blev det en biltur upp till Grevie kyrka på Bjärehalvön. Jag skulle ju medverka i Jan-Olofs påskmusikal. Det var tyvärr sista gången! Jan-Olof kommer att pensionera sig trots att han bara är 70 år!!! Jag fick en underbart vacker orkidé som tack för min läsning.




I onsdags var vi tillsammans med Marie och Johan på besök i det som ska bli vår bostad efter den 15 september. Vi kunde bara konstatera att läget är toppenbra, men att lägenheten känns liten. Den är ju "bara" 105 kvm! Var vi ska placera TV:n, pianot, skrivbordet med datorn etc etc diskuterar vi fortfarande. Det blir nog lättare när lägenheten är tom på vad som nu finns där.



Både Lasse och jag gillar biografen Röda Kvarn i Helsingborg. I fredags valde vi att se Kungens val, en riktigt intressant film om vad som hände vid Tysklands ockupation av Norge och kung Haakon VII:s roll. Jesper Christensen gör ett skickligt porträtt av den norske kungen och man får repeterat ett stycke historia kring andra världskriget och spelet kring maktkamperna i ett land. En intressant och sevärd film!



Eftersom det var ganska länge sedan vi ätit "ute" gav vi oss i går, lördags, iväg till den här krogen. Jag ville gärna att Lasse skulle få något han gillade bättre än det han åt förra gången vi var här.


Det fick han! Det blev oxfilé till Lasse med jättefina pommes frites och så ett Ribera del Duero-vin förstås!


Gissa vad jag åt! Kummel förstås! Kummel med sparris och en härlig sallad. Det går bra att dricka vatten också, även om man inte kör bil, men det gjorde jag ju. Maten var superb och betjäningen likaså. Vi var supernöjda! (trots vattnet!!)



Sedan var det dags igen för ett besök på Röda Kvarn. Den här gången var det Eugen Onegin i direktsändning från Metropolitan. Vår svenske baryton Peter Mattei spelade/sjöng huvudrollen Eugen Onegin och Anna Netrebko gjorde Tatiana. Fantastiska sångare! Jag för min del tyckte operan var lite trist i början, men den tog sig och vi var båda mycket nöjda trots att vi inte var hemma förrän klockan hunnit bli över elva på kvällen!

I kväll, söndag, skall vi lyssna på en diplomkonsert med en dansk violinist, kvinnlig dirigent och så HSO förstås!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar