lördag 3 december 2016

Vänner mitt i Skåne


Ingegerd och Curt ville gärna att vi skulle åka ut till dem i Färingtofta på lunch. Så blev det också i torsdags.


Men var ligger Färingtofta? Jag hade vatit där tidigare, det visste jag, men det var länge sedan och inte kom jag ihåg hur vi den gången kom dit! Fram med karta och leta!

När vi väl var framme vid kyrkan slog det oss båda två att vi kunde ju ha satt på gps:en! Det finns ju sådana i alla nya bilar - i vår i alla fall! Men vad hjälper det när vi inte kommer ihåg att vi har en sådan!

Vilket hus de bodde i fick vi snart reda på. Det var bara att slå en signal så blev vi lotsade några hus bort.


Vi välkomnades - förstås - med en rödvinglögg. Jag antog att det skulle ta en stund innan vi körde hem så även jag lät mig väl smaka.


Sedan blev det Flygande Jakob. Jättegod! Jag minns när Martin som ung grabb bjöd oss på det. Martin, som i dag fyller 34 år!


Eftersom Ingegärd har sina rötter i Bohuslän blev det äggost med björnbär till dessert. Underbart!

Det var verkligen härligt att få en riktigt ordentlig pratstund med de gamla vännerna även om det var en bit att köra för att ta sig dit. Som väl var regnade det inte och termometern stod på plus också när vi körde hem. Det var verkligen tur för vägarna var både smala och krokiga. Dessutom är det mörkt redan klockan fyra och det är skitjobbigt att köra på okända vägar i mörker. Vi kom hem ordentligt i alla fall .

I dag blir det Jul på Fredriksdal, konstvernissage på Konsten och så familjemiddag tvärs över gatan. Jippie!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar