onsdag 11 november 2015

Musik och kultur hela veckan

Måndagarna repeterar jag med Mariakyrkans båda körer och innan dess hinner jag också med en sånglektion för Catarina K. Vi repeterar just nu Bachs kantater nr 61, 70 och 147. Svåra men härliga!

I tisdags var det så dags för kammarmusikföreningens konsert på Dunkers kulturhus.


Det var Stenhammarkvartetten som spelade. Det blev en riktig höjdare. Trots att killen som spelade cello gjort sig illa i vänsterhans ringfinger genomförde de konserten. Stenhammars stråkkvartett nr 4 blev höjdpunkten. Så här skrev HD:s recesent Henrik Halkvarsson:

Med varsamt allvar balanserade man de folkmusikinspirerade tongångarna mot den musikaliskt noga genomarbetade strukturen. Speciellt imponerande var tolkningen av den vindlande finalen där en folkvisa varieras i allt mer avancerade former.




På onsdagkvällen lyssnade jag på ett lokalhistoriskt föredrag om Ester och Hugo Gehlin. Det kommaer att bli en utställning i mueilokalerna på Dunkers om detta konstnärspar från mars 2016. Karin Gustavsson berättade otroligt intressant om dessa båda konstnärer.

Under torsdagen var det sammanträde i församlingsrådet på Solfångaren. Också det kultur tycker jag man kan säga.


Inga Björstedt var först ut i Helsingborgs nya lokaler på Kopparmöllegatan. Det var alldeles smockfullt under vernissagen. Det kan säkert bli många spännande utställningar här framöver. Trevligt!

Under lördagen gav Felicitas en konsert på Dunkers kulturhus. Tyvärr har jag ingen bild på Felicitas. Slarvigt av mig att inte ta upp kameran! Det blev en härlig konsert med flera gamla kända låtar: Båtlåt, Tura på Sundet, Madonna over bölgene, Ant han dansa med mig och Femton finnar, för att nu bara ta några av låtarna. Det var svårt att inte tralla med i bänken där jag satt. Robert Hallberg som dirigerade gjorde ett jättefint jobb. Jättekul!

Söndagen var ju Fars dag och det blev besök både av Katarina, Daga, Johan, Marie och Ellen. På kvällen åkte vi ner till Lena i Skurup och åt gås!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar