söndag 20 september 2015

Födelsedagsfest


Av mina underbara syskon fick jag i födelsedagspresent en upplevelse, som jag kunde välja själv. Jag valde då en teaterföreställning på Göteborgs Stadsteater. Det var ju där mitt teaterintresse började när jag som 11-åring fick se Karin Kavli i Klaga månde Elektra.

I går, lördagen den 19 september var det alltså dags.



Vi körde upp i god tid till Stenungsön för att klä om och göra oss redo att åka med Kerstins flotta bil Volvo XC 90 till Göteborg. Vädret var strålande.


Vi var först bjudna till Sophie och David för en drink som visade sig vara Champagne! Jag kunde inte låta bli att fotografera mig i den enorma segeln i entrén.


Den här vackra buketten som nu står i vardagsrummet här hemma, fick jag av Sophie och David.


Inne i lägnheten var bordet dukat för tio gäster. Efter teatern skulle det bli supé hemma hos Sophie och David.


Föreställningen den här kvällen var Markurells i Wadköping. Vi var väl inte helt nöjda. Det var stundtals svårt att höra vad som sas från scenen. Andra akten var bättre än första i varje fall. Men..
sällskapet var jättetervligt och efteråt bjöd syskonen på supé hemma hos Sophie och David. Här sitter jag med David.


Kvällens värdpar Kerstin och Anders svarade verkligen för en underbart härlig fest!

Förutom min svägerska Maggan och svåger Tomas, var Tomas bror Robert och hans fru Eva gäster. Jättetrevligt! Vi blev som sagt tio runt bordet.

Kerstin och Tomas brukar anlita kocken Christer Melkersson och det var han som fixade kvällens meny.

Vi fick först sallad på gulbeta och plommontomat toppad med räkor. Därefter följde en ljuvlig, ljuvlig minutgravad rödingrulle med forellrom och laxaioli. Till detta drack vi en underbar Chabli (förstås).

Nästa rätt var en lågtempererad kalvytterfilé med pumpakräm, kalvsky, syltade kantareller och råstekt jordärtskocka. Rödvinet var Malbec, Cameleon, från Argentina

Desserten var en brylé på Thaivanilj, inkokt päron, vit chokladkräm och torkade blåbär. Till detta drack vi Grådask.

Så småningom blev det kaffe med avec och en frukt- och nötterrine med choklad och Chokladganache tryffel.


Det är inte så dumt att ha en systerdotter som lånar ut sin lägenhet för att ha fester för bl.a. annat sin gamla moster. Trevligt att få se hur fint ni har det Sophie!


Både Doris och Harry fanns förstås med på kalaset. Här har Harry krypit upp till matte  och husse. Det ser ut som om både mat, vin kaffe ,avec och chokladen är avverkad.

Det blev en ganska sen hemfärd och precis när vi stigit i bilen kom regnet och åskan. Kerstin satt vid ratten i sin fina bil och vi kom hem till Stenungsön utan problem.

På morgonen sken solen och vi kunde njuta av en härlig förmiddag.


Det gäller att ta vara på tillfällena då man kan sitta utomhus och njuta av sol och värme. Det blev lunch på uteplatsen framför huset. Vi passade naturligtvis på att njuta i fulla drag!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar