fredag 26 december 2014

Nu är det jul igen...


Det blev en riktigt härlig julafton! Det började förstås med sill och snaps.


Det blev en ekfatslagrad matjessill m.m. på en dansk rågbrödsbit.


Ellen hade specialbeställt varmrökt lax. Jag förstår henne. Hon fick ju ingen snaps!


Men det var det andra som fick! Man fick välja mellan Linie, OP och Aalborg Jubileum. Sedan hämtade jag - efter önskemål- också en Jägermeister.


Lasse är inte med på bildern - han måste ju fotografera, men han drack Linie!


Lite julmusik hör till. Det blev flera stycken låtar ur "Nu ska vi sjunga". Tänk att den fortfarande håller!


Bob var väldigt intresserad av julklapparna och här sitter han så fint och blir fotograferad av Matte Marie.

Efterjulklappsutdelningen blev Johan H hämtad av sina syskon medan Lasse och jag åkte in till Mariakyrkan eftersom jag skulle sjunga på julbönen. Jag fick tjänstgöra också en smula och hjälpte till att samla in kollekt som under julen går till vår barnby i Hutano (Det blev över 9 tkr den här eftermiddagen. Midnattsmässan gav + 13 tkr. Härligt!!)


Väl hemkomna var det mesta förberett inför kvällens julmiddag. Det började med en förrätt bestående av pilgrimsmusslor, tillagade med två olika tillbehör. Ellens favorit var den med mango, chili och koriander och jag tror att föräldrarnas favorit var den med pumpapuré och stekt bacon. (Jag slapp bacon).


Johan skär nu upp huvudrätten, julkalkonen: Mellan skinnet och köttet finns en fyllning av salvia, prosciutto, vitlök, rödlök, aprikoser, tranbär, muskot och citronskal. Inuti kalkonen finns det sedan en delad apelsin samt röd och gul lök. Färsk rosmarin stacks också in i köttet.

Till denna underbart goda, saftiga kalkon fick vi honungsrostad sötpotatis och gräddsås. Blir man bortskämd!!


Givetvis fick vi en supergod Ris a la Malta med rårörda hallon till dessert. Vinet vi drack till maten var en Pinot Noir som heter RUA och kommer från Nya Zeeland. Härligt god också den.

Visst hann vi med lite kaffe, avec, kakor och godis, TV-tittande m.m. också innan det var dags för sängen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar