onsdag 10 september 2014

Kammarmusik


Visserligen sjunger jag i flera körer, men ibland kan det ju vara skönt att få lyssna på när andra sjunger också.


I går startade Kammarmusikföreningen sitt höstprogram med Katja Lytting, mezzosopran, (som växt upp i Helsingborg men som nu finns på operascener världen över), Magnus Nilsson, solofagottist i HSO och så pianisten Henrik Bo Hansen.

Det blev en fin konsert med fönstren öppna mot Sundet, småprat mellan de olika verken och en otroligt skönt välspelande Magnus Nilsson på fagotten. Spännande också med flera för mig - och de flesta i publiken - okända kompositörer som musikerna spelade med stor lust och glädje. Härligt!

I dag har jag varit på personalmöte med Maria församling. Det innehöll bland annat en presentation av sjukhuskyrkan och den verksamhet de bedriver.

I samtalen med patienter och anhöriga är det mycket man måste tänka på. Några ord skrev jag ner som jag tog till mig:

* Ambitionen kan vara ett hinder
* Man måste ge sig tid för att processen ska kunna äga rum
* Man får inte bli för upptagen av att vara duktig. Då spärrar man för nya och oväntade intryck
* Hinder kan uppstå om man har stora behov av att kontrollera
* Allting måste få ha sin tid



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar