lördag 11 februari 2012

Så var det lördag


Morgonpromenaden tog en liten omväg via tyska caféet i Catalinaparken. Där blev vi sittande en god stund. En chief (maskinchef) från en fartyg som låg i hamnen ville bjuda oss på både snus och vin, men vi avböjde faktiskt. Så dök Lissy upp och vi fick en riktigt trevlig stund tillsammans med henne. Inte heller hon var sugen på snus eller vin....



Här har vi klätt upp oss inför kvällens begivenhet. Nej, vi skulle inte till "Carnavalen" för att välja Drag-Queen utan åkte till Alfredo Kraus för att lyssna på kvällens konsert under Orkesterfestivalen! Det var Mahler Chamber Orchestera och Monteverdi Choir under ledning av Sir John Eliot Gardiner som stod för kvällens konsert. Bl.a. gav man R. Schumanns tonsättning av Lord Byrons "Manfred". Det var en textremsa på spanska, men den som inte kunde vare sig tyska eller spanska hade nog inte så stor behållning av föreställningen. Slutet med klostersceenen Requiem et terra var otroligt bra. Jag frös i hela kroppen. Det var med lite blandade känslor man lämnade konserthuset efter nästan tre timmar! Nästa gång jag har möjlighet att lyssna till Monteverdikören hoppas jag att de ska bjuda på lite mer sång och mindre teater! Gärna barockmusik som jag vet att de har på sin repertoar!




Den här bilden liksom den översta har Gunilla tagit. Jag tycker den är så fin med hela konsertsalongen på Alfredo Kraus i bakgrunden. Vi var tidiga så man ser inte att salongen var fullsatt av en verkligt entusiastisk publik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar