måndag 2 september 2024

Blommor ute och inne, vänner och födelsedagsfest

 


Det är inte enbart havsvattnet som är härligt på mina promenader. Nere vid Hamnkontoret hittade jag det här trädet med, som jag tror, rönnbär. Det är en härlig färgklick.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Ute på min balkong är det också färgrikt. Pelargonierna ser ut att må riktigt bra.


Längst in i hörnet på balkongen stod den här krukan utan växt. Jag hade en julkaktus inne i vardagsrummet. En dag tog jag ut den, placerade den i krukan och vattnade ordentligt. Gissa om jag blev förvånad när jag efter några veckor fick se den blomma så här! Den skulle väl inte blomma förrän till jul tänkte jag. Vi får se vad som händer då. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Inne i vardagsrummet har jag dessa blommor. Inomhus har jag flera orkidéer, men de blommar inte just nu. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I veckan har jag blivit bjuden på trevliga samtal med några av mina vänner. Mette promenerade en bit med mig och sedan hamnade vi på ett café. Det blev en härlig pratstund med både nya och gamla minnen.

Dagen därpå ville Karin bjuda mig på en lunch i sin lägenhet. Hon bor ju på andra våningen i vårt hus. Det blev också en härlig pratstund och jag tror jag lyckades locka med henne som medlem i Föreningen Norden. Det händer ju en hel del där i höst.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för födelsedagsfesten för Maries föräldrar Gun och Roland! Roland fyllde 70 år i januari och Gun fyllde 70 år i augusti. Vi var 16 personer som kom till restaurangen AnJo. På översta bilden, som blev suddig med fönstret i bakgrunden, sitter, Gun och Roland med sina båda barn, Marie och Mikael. På nedre bilden sitter Johan längst ner. Jag satt bredvid Edward. 






Det blev en riktigt härlig fest med flera glas vin och många rätter, riktigt läckra. Som vanligt åkte inte kameran upp för att fotografera alla rätterna, men här har jag i alla fall fyra av dem. Vi fick en utförlig presentation av alla rätterna. Det var ganska mycket varje rätt bestod av. Jag kommer förstås inte ihåg allt som var i varje rätt, men det var jättegott. Det kommer jag ihåg!

Marie och Johan bröt upp vid tiotiden för att ge sig hem för att packa allt de skulle ha med sig på sin resa söderut på söndagsmorgonen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar