måndag 16 september 2024

Musik hela veckan - och lite till


 Veckan började med repetition i Mariakören. Det var första gången jag mötte vår nya körledare Beniko som körledare. Vi ska givetvis sjunga på ett antal gudstjänster, men till jul ska vi sjunga Brittens "Ceremony of Carols" . Den började vi repetera på redan nu.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Tisdagen blev sorglig, trots att jag fick lyssna på mycket musik. Det var Claes Hennings begravning. Han hade planerat sin begravning i Mariakyrkan otroligt väl.  Det blev mycket musik, både orgel, piano, trumpet och solosång. Begravningsgudstjänsten avslutades med Schuberts Ave Maria på orgel, Ragnar Bohlin och trumpet, Christer Ekstedt. Därefter for vi till krematoriet. När Christer Ekstedt spelade Tapto på sin trumpet sänktes kistan långsamt ner i krematoriet. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På onsdagen började de historiska föreläsningarna på Träffpunkt Tågaborg. Jag hade turen att få komma med i det gänget som får lyssna på föreläsningarna. Denna onsdagen handlade det om 1700-talets Europa. Intressant! Jag ser verkligen fram emot nästa föreläsning. Vi ses varannan onsdag ett antal veckor framöver. Härligt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Toner vid tolv är det varje torsdag i Mariakyrkan. Den här torsdagen var det Fabiola Ionita som satt vid flygeln. Hon spelade Bechs Preludium och Fuga i g moll och Mozarts Piano Sonata nr 14 i e moll. Fabiola är mycket skicklig och det var en fröjd att höra henne spela. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under tre dagar kunde man lyssna på Cathedral jazz i Mariakyrkan. Det började på fredagen klockan 12:00 med "Middagsbön i jazzton". Då spelade Boel Videke piano och John Perry sopransaxofon.
 
På kvällen var det Trulsson Trio med Miram Aida som spelade och sjöng. Ljudnivån blev så otroligt hög att jag inte klarade av att stanna där hela konserten. Tråkigt! Det blev inget foto heller.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På lördagens lunchkonsert "Sångens hymn" sjöng Elisabeth Melander, Martin Berggren spelade piano och Vincent Nilsson trombon. Det blev ett helt annat ljud och jag kunde stanna hela konserten och dessutom njuta!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På lördagens eftermiddag var det premiär för Kammarmusikföreningen konserter i höst. "Klassiska guldkorn" kallades konserten. Det var musiker från Helsingborgs Symfoniorkester plus Fabiola som spelade. Det blev allt möjligt från Schumann, Gershwin, Schubert, Glière, Piazzolla och Mozart. Både musiker och publik utstrålade riktig glädje. Så härligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På söndagen gick jag till Mariakyrkan för att lyssna på Maria Gospel. John Perry dirigerade och Karin, Johns fru, sjöng solo helt underbart! Maria Gospel utstrålar också verkligen glädje!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På söndagskvällen gick jag till Café Margit - på Föreningen Nordens möte - för att lyssna på den norska konsuln Kjell Cronert, när han berättade minnen från sitt uppdrag som konsul. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Mina morgonpromenader missar jag inte. Häromdagen tog jag turen till Oslo/Pixla-piren. Den var helt igenstängd den här gången. Det ska bli spännande att se vad som händer här framöver!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar