måndag 9 september 2024

Värmerekord, över 30 grader. Det händer saker ändå!

 Det har varit en otroligt varm vecka. I dag kom regnet och det känns riktigt skönt!



Museiföreningen hade en föreläsning den här veckan om filmstjärnan Anna Q Nilsson. Det var Pia Zachrison som berättade om denna världsberömda filmstjärna. Hon var född i Helsingborg! Jag hade aldrig hört talas om henne, men förstod att hon hade gjort en fantastisk karriär i USA och i hela världen.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Höstens första konsert blev en riktig höjdare. HSO:s nye chefsdirigent Maxime Pascal dirigerade. Det gjorde han otroligt bra! Vi fick också lyssna på Torleif Thedén som spelade cello. Han framförde Schumanns cellokonsert. Mjukt och härligt melodiskt! Konserten avslutades med Bruckners Symfoni nr 4. Oj oj oj! Vilken orkester vi har - och vilken dirigent! Efter sista tonen stod dirigenten kvar med händerna en stund innan han släppte ner dem. Då flöög publiken  upp, applåderade och skrek bravo en lång stund. Maxime Pascal fick komma tillbaka flera gånger och tacka för applåderna. Vi var alla mycket imponerade. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Jag har också träffat några av mina vänner och fått några härliga samtal. Mette kom en dag till min port. Vi tog en promenad och sedan satte vi oss vid caféet vid Lillans entré. Det var intressant att höra Mette berätta om sitt jobb. Hon gör verkligen en stor insats för elever med problem. Karin, min gamla elev,  .bjöd ner mig till sin lägenhet på lunch. Det blev också ett härligt långt samtal. Roligt var det också att se hennes lägenhet, som verkligen är läcker. Mycket går i svart!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






På Dunkers Kulturhus pågår nu en utställning som heter POLY. Det är bildjournalisten Olof Jarlbo som fotograferat de stora mängder av plast, som dumpats i Asien. Det är föroreningar som skapar problem i första hand för det marina livet men också för de många utsatta människorna i "tredje världen". 
Otroliga bilder! Verkligen en viktig och sevärd utställning!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under lördagen var det Marathon i Helsingborg. Jag kunde fotografera starten från min balkong. Det var flera tusen människor som var anmälda till det här loppet och det ser ut som om alla kom, trots den otroliga värmen, över 30 grader! Jag fick sedan läsa i tidningen att sju stycken löpare fick under dagen föras i ambulans till lasarettet. Puh!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o







På lördagens eftermiddag tog jag en promenad mot Gröningen, men jag kom aldrig så långt. Plötsligt var det hundratals av unga personer i grupper, klädda i olika färger, som stod bl. annat vid Dunkers plats. Det visade sig vara första årets elever vid den Tekniska högskolan i Lund som nu sattes på prov. De olika linjerna skulle bygga en båt som skulle sjösättas. Det blev en tillställning med massor av hurrarop och rop och skrik. Den första båten med en man ombord höll förstås inte. Så var det dags för nästa gren och då fick båten ett annat utseende. Den höll inte den heller förstås! Jag stannande inte tillräckligt länge för att se vilken färg som vann. Det var alldeles för varmt för att vara ute i solen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Efter gudstjänsten på söndagen, där Vox Maria medverkade, fick jag åka med Jan-Olof upp mot Båstad. Eva Karin följde också med. Vi skulle till Birgit Nilssons museum, men det visade sig att det var stängt, så färden gick vidare. 




Så småningom hamnade vi vid Hovs hallar. Där stannade vi och åt lunch. Det blev en härlig buffé med skaldjurssoppa och massor av grönsaker, fisk och kött. 





Efter lunchen for vi vidare och hamnade i Killeröd där vi drack kaffe med tilltugg. Jag drack vatten, det kändes bra i värmen. 


Så gick vägen hem via Förslöv och här fotograferade jag Gunnars hus. Det blev inte hela huset, men den här bilden visar ändå var Gunnar bor.

Resan hem gick som vanligt på de mindre vägarna, ingen motorväg! Härligt att slippa den! Istället vackra vyer av träd, buskar, blommor, vatten, fåglar och många andra djur i hagarna. 
Det hade verkligen blivit en härlig dag!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar