tisdag 21 maj 2024

Tiden bara flyger iväg!

 

Den 15 maj träffade jag min första klass igen. Den här gången var vi på krogen Strandhuset. Det är verkligen en riktig höjdare att träffa så många och höra dem berätta om allt de är med om. 


Här sitter Inga-Lill, Eva och Mats

Det här är Karin och Inger

Lena lyssnar på Christina som rest ner från Stockholm för att träffa oss


Thomas har tydligen en hel del roliga saker att berätta för Birgitta

Christer håller upp mitt sparade fotoalbum med alla eleverna från 1964 och Roger tar ett foto - eller flera!

Fotoalbumet går vidare och här sitter Ingrid och Inga-Lill

Anita som ordnar alla åra fester satte sig förstås längst ner vid sidan om Christian.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 

Helsingborgs Konstförening öppnade en ny utställning på Karantänen i torsdags. De kallar den för "Vårsalong FÄRG". Jag tyckte att Annika Lindholms verk, verkligen svarade mot den rubriken. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På kvällen sjöng vi i Mariakören i Mariakyrkan. Vi avslutade "Konserten" med Rejoice in the Lamb men dessförinnan sjöng vi också Hymn to the virgin och Jubilate Deo av Britten plus ytterligare tre verk av andra kompositörer som går att se på programhäftet.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Föreningen Norden firade förstås Norges nationaldag den 17 maj. Vi var på Träffpunkt Tågaborg den här gången, och sjöng förstås Norges nationalsång. Inga bilder dock!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Flera av våra körsångare i Mariakören sjunger också i Ängelholm. I lördags tog jag tåget till Ängelholm och lyssnade på Ängelholms Oratoriekör, som dirigerades av den nye organisten Gustav Natt och Dag.  Marie Karlsson spelade valthorn. Det blev en jättefin konsert.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Efter att ha sjungit i kören Vox Maria i Mariakyrkan i söndags, tog jag mig ut till Allerums kyrka tillsammans med Jan-Olof. Resan dit blev en alldeles speciell upplevelse, men det kan jag återkomma till. Kyrkan var alldeles fullsatt och vi fick lyssna till Förklädd Gud. Förutom kyrkokören sjöng också Bygdekören, klädda i sina folkdräkter. Annika Byström fanns med i kyrkokören. Orkestern var troligen också från bygden. Michaela Hansen på flöjt och Halel Levin på oboe spelade alldeles utsökt. Vi fick skjuts hem av Elisabeth K.
Nu kan jag tillägga att vi trodde det gick att åka buss ut till Allerums kyrka. Nej, det gjorde det inte. På vardagar åker man till Mariastaden med buss 3 och sedan tar man en regionbuss ut till Allerum. När vi kollade tider på Skånetrafiken i mobilen, stod det att det gick att byta vid 3:ans ändhållplats. Det angavs alla tider. Regionbussen gick en gång i timmen. Det vi inte upptäckte var att det med en liten, liten stil stod längst upp att tiderna gällde måndag! Det gick alltså inga regionbussar ut till Allerum på söndagar! Det innebar att vi fick ringa efter taxi! Puh!







 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar