onsdag 22 november 2023

Mörka dagar blir ljusare av musik och promenader

 


Vid senaste lördagskonserten var det inte Helsingborgs Symfoniorkester som spelade, utan det var femton musiker från Concerto Copenhagen, som stod på scenen. Vid cembalon satt dirigenten Lars Ulrik Mortensen. Vi fick lyssna på J.S. Bach violinkonserter. Det blev nästan för mycket Bach i två timmar, i synnerhet då det var ganska kallt i Konserthuset.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagskvällen gick jag till Dunkers kulturhus för att lyssna på jazz. Föreningen "Jazz i Helsingborg" hade engagerat en grupp som heter "Henriksen/Markusson/Norbakken/Linton". Det blev verkligen en helt annorlunda upplevelse mot vad jag hade förväntat mig. Det berodde förstås på att jag inte läst igenom programmet ordentligt. Jag trodde jag skulle få lyssna på "vanlig" jazz. Men ... i programmet står: "Detta är ett nytt projekt med fyra av Nordens mest intressanta improvisatörer och ljudkonstnärer. Musiken rör sig mellan böljande ljudlandskap och intensiva improvisationer." Oj, oj! Det tog ett tag att vänja sig vid det överraskande ljudlandskapet, men efter ett tag tyckte jag det var jättehäftigt! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Promenaderna varierar och häromdagen gick jag ut på Pixlapiren. Vid ingången stod den här skylten. Det kommer inte att bli fler aktiviteter på piren utan så småningom kommer det att bli stadsdelen Oceanhamnen står det på skylten. Alla de häftiga bilderna, graffitti, vattenfärg och andra typer är nu borta. Graffittiplanken har man flyttat till andra graffittiytor. Var de finns står det däremot ingenting om.




Hela piren är inte tömd. Här finns fortfarande kvar en liten plantering och de skulpturer som länge funnits här. Flaggstängerna är förstås också kvar.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



En gång i månaden unnar jag mig lyxen att komma till Petra som ger mig världens härligaste ansiktsbehandling och massage runt nacke och armar. Under en dryg timme njuter jag så fantastiskt härligt. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Dessutom unnar jag mig, också en gång i månaden,  massage på ryggen hos Jenny på Kiropraktorkliniken. Det är också riktigt härligt! Tyvärr har jag slarvat bort bilden på Jenny, men jag återkommer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar