måndag 13 november 2023

Härlig veka!

 


Guy Braunstein heter den här dirigenten som inte enbart är dirigent utan också kompositör. Konserten började med Mozarts serenad i D dur där Guy både dirigerade och spelade på sin violin (från 1679). Efter pausen blev det ett fantastiskt verk, Schönbergs Verklärte Nacht, som var en helt ny version genom dirigenten/kompositören Guy Braunsteins arbete. Utgångspunkten var författaren Richard Dehmels dikt, som blev en ny kontext och riktigt dramatisk. Solister var Sofie Asplund och Bror Magnus Tödenes. Det blev en riktig rysare!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På fredagen höll Margareta Granvik ett riktigt härligt föredrag om sitt arbete som konstnär. Det var verkligen ett innehållsrikt föredrag med berättelser från hennes uppväxt i Haparanda, bosättning i Helsingborg och alla hennes resor runt om i Norden. Hon har varit i både Grönland och Island. Vi fick se en film med flera av hennes verk, som hon gjort under sina resor. Flest bilder var det från de ställen där Samerna levde och verkade.


Margareta var förtjust Storspoven och hade både en skiva med Storspovens läte och en tavla där hon målat Storspoven.



Sång och musik hörde också till Margaretas favoriter.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Eftersom Margaretas föredrag var redan vid lunchtid kunde jag inte hålla mig utan gick till Kulturhotellet för att titta på utställningen "Försenad framtid" där Kristoffer Granaths bilder ingår. 



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det går ju att njuta av naturens bilder också. De här molnen njöt jag av på promenaden på Parapetenpiren häromdagen. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



"Samtal på Dunkers" bjöd på en härlig informativ timme med förra utrikesministern Ann Linde. Hon var otroligt bra och redogjorde på ett utmärkt sätt för alla roller hon har och har haft som politiker. En utmärkt samtalsledare var reportern Görrel Espelund.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I söndags träffades vi i Golden Beans hemma hos Netan. Tyvärr tog jag ingen bild på oss då, så jag fick leta upp något i arkivet. Förhoppningsvis kan jag få några bilder som någon av de andra tog så småningom.


Här har vi ätit en jättegod middag som Netan bjöd oss på. Marie-Louise fotograferade!


Här är den bilden som Netan tog. Nu har vi Marie-Louise, Annika, Netan och jag på bilder från vår träff med "Golden Beans". Nästa gång får det bli en selfie med oss alla fyra tyckte Netan. Jag håller med!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar