onsdag 10 maj 2023

Härligt att kunna sitta utomhus och läsa!

 

Under torsdagen hade jag fått ställa in både massagen för ryggen och ansiktsbehandlingen. Erikshjälpen skulle komma och hämta det som var kvar i rummet som ska bli mitt arbetsrum. De visste inte när de skulle komma, men när klockan var 11:30 var den 2 meter höga bokhyllan och alla böcker hämtade. Underbart att få den hjälpen!

Eftersom allt var klart kl 11:30 hann jag gå till Mariakyrkan för att lyssna på Ragnar Bohlin när han vid "Toner vid tolv" spelade "Bara Buxtehude" som det alltid är första torsdagen i månaden vid lunchmusiken. Härligt!



På kvällen hade jag biljetter till "Evigt ung". Den föreställningen fick ställas in eftersom en av de medverkande var sjuk. Det blev en fredagsföreställning i stället. Det var svårt att förstå att de skådespelare som klev in på scenen kunde vara "evigt unga", men det ordnade sig. Allteftersom föreställningen pågick blev de yngre och yngre. Till slut var det riktiga cirkuskonster de presterade samtidigt som de både spelade instrument och sjöng.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




En av mina favoritpromenader är uppför Hälsovägen. Här kan jag verkligen konstatera att våren har kommit. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Säsongens sista lördagskonsert dirigerades  av Gudrun Dahlkvist, som vi lyssnade på när hon repeterade under onsdagen inför onsdagens AW-konsert. Hon dirigerade också lördagskonserten. Det började med Haydn och Stravinskij.

Sista verket under lördagskonserten var Mozarts Sinfonia Concertante för fyra blåsare. Eftersom HSO har otroligt duktiga blåsare var de dessa på bilden som var solister under konserten. Det blev jubel i den nästan fullsatta salongen när de tillsammans med orkestern spelat färdigt verket. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Nu är det fullt med män som står på Parapetenpiren och fiskar. Jag kunde inte låta bli att ta den här bilden på några av alla de horngäddor som de lyckas fånga just nu. De hade också en hink alldeles full som de hade sänkt ner i vattnet.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Att sitta ute på balkongen och läsa är inte så dumt när solen skiner. Det är ingen blåst på balkongen som tur är. Havsvindarna känner jag av i alla fall. 




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar