fredag 3 mars 2023

Tänk att en bok kan göra mig så glad!

 


Så fort jag tänker på den här boken och dess innehåll känner jag mig härligt glad. Den handlar om en kvinna och hennes liv med både sorger och glädje. Det sättet hon och flera med henne i boken hanterar uppkomna svåra situationer, gör mig verkligen glad. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 


Varje torsdag försöker jag lyssna på lunchmusiken i Mariakyrkan. Den 23 februari var det Julia Ljungström som spelade och sjöng. Temat var " Om tiden". Ganska stillsamt.


Torsdagen därpå var den 2 mars. Första lunchmusiken i varje månad ägnas "Bara Buxtehude". Den här gången är det Christina Böcker Jansson som spelar. Eftersom alla kompositioner som Buxtehude gjort ska framföras, ett verk vid varje "Buxtehude-lunch",  står det i programmet vilket verk som är "dagens stycke". Den här gången var det "Herr Jesu Christ, ich weiss gar wohl" Bux WV 193. Lunchmusiken avslutades med "Ciaccon i c moll" BuxWV 159. Det var verkligen en härlig avslutning!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Tro inte det var slut med musik den här torsdagen den 2/3! På kvällen hade Jazz i Helsingborg en konsert med Tobias Wiklund Quartet. Så underbart! Tobias Wiklund spelade kornett, Simon Toldan piano, Lasse Mörk kontrabas och Daniel Fredriksson trummor. Det var verkligen härlig jazz vi bjöds på. Vill höra dem igen! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I lördags var det årsmöte i lokalavdelningen av Föreningen Norden. Jag var där. Dessvärre har jag inga bilder från vårt möte. Det beror förstås på att jag valdes att skriva årsmötets protokoll. Jag valdes också in i styrelsen. Härligt! Nu har jag troligen lite uppdrag att se fram emot.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



När jag var ute på min morgonpromenad i söndags blev jag uppringd av Gull-Britt och Åke. De ville att jag skulle följa med till det här stället och äta lunch tillsammans med dem. Så klart att jag sa ja!


Det var de här rätterna vi kunde välja mellan. Gull-Britt valde ankan medan Åke och jag tog pajen.


Här är min paj. Skinkbitarna fick jag förstås lämna, men det andra räckte mer än väl. Jättegott!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



En söndag i varje månad anordnar Glad Jazz konsert på restaurang Heat. Den här söndagen spelade Peoria Jazzband. Kapellmästare är Sture Svarén. Han spelar banjo och tenorgitarr. Samuel Olsson spelar trumpet, Johan Johansson klarinett och saxofon, Magnus Bylund trombon och Gunnar Dalblad spelar trummor. Skickliga? Absolut! Jag var så nöjd att jag köpte en av deras skivor, så nu kan jag njuta här hemma också!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Kammarmusikföreningens konsert på tisdagskvällen bjöd på en alldeles ny och spännande musik. Det var den polska kvartetten Swigut Piano Quartet som spelade. Förutom de relativt nya och spännande kompositionerna blev Robert Schumans Pianokvartett i Ess-dur en av höjdpunkten. Konserten avslutades med ett verk av Pavel Karmanov. För att kunna lyssna riktigt bra till detta fick vi ett blad med elva abstrakta konstverk. Det gällde att titta på konstverket och lyssna på hur tonsättaren tolkat konstverket. Mycket intressant! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Pelle (Per Nyrén) ställer upp för HSV (Helsingborgs symfonikers vänner) och HKMF (Helsingborgs kammarmusikförening) och föreläser om musik som kommer att spelas under kommande konserter. I går den 2 mars berättade han om Mozart och hans musik som kommer att spelas den 4 mars i Konserthuset. Pelle är glad över att ha tagit på sig det här uppdraget. Dagarna blir fyllda av intressant innehåll tycker han. Pelle är mycket bra på att hålla sina föreläsningar. Det går alldeles utmärkt att höra vad han säger och den musik han väljer att spela är verkligen intressant och till nytta inför den kommande konserten.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar