fredag 24 mars 2023

Jag har världens underbaraste son!

 


När jag kom hem i går kväll efter konserten på Konserthuset öppnade jag kylskåpet. Det var beckmörkt! Jag gissade att strömmen hade gått och att kylan också skulle försvinna. Jag sms:ade Johan och han lovade att komma tidigt på morgonen och försöka hjälpa mig. Det gjorde han! Före klockan åtta stod han vid dörren. Det var förstås varmt i kylskåpet men efter samtal med experterna på Electrolux fixade han att kylskåpet fick ström och nu har jag både ljus och kyla i skåpet! Tack käre Johan!

Jag har ägnat hela morgonen åt att rensa bort alla gamla burkar och annat som jag verkligen inte behöver längre. Nu är det betydligt färre saker i kylskåpet och dessutom renare! Så skönt! Mår jag bra? Det är bara förnamnet!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Som jag berättade såg jag Richard Wagners Lohengrin på Röda Kvarn i lördags. Dirigent var Yannick Nézet-Séguin. Det var verkligen en glad dirigent. 


Huvudrollen som Elsa hade Tamara Wilson. Här intervjuas hon i en av mellanakterna. Jag hade nog hellre sett Christine Goerke i den rollen. Hon spelade nu Ortrud. Allra helst hade jag sett Malin Byström i rollen. Hoppas att det blir så någon gång framöver!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags för nästa opera. På söndagen åkte jag ner till Malmö för att gå på operan och se och höra Fanny Girl. Sanna Nielsen var verkligen i full gång i sin roll som Fanny Brice. Hon både dansade och sjöng alldeles utmärkt. Roligt var det också att se Marianne Mörck igen på scenen. Nu spelade hon Mrs Brice, Fannys moder.

Resan hem blev fantastisk eftersom jag fick åka med Elisabeth Elvander och Jan Ahlgren. Jag var hemma vid dörren före klockan åtta. Det var säkert mer än två timmar tidigare än om jag hade tagit tåget.  

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Tänk så många fantastiska upplevelser jag får vara med om! I tisdags hade kammarmusikföreningen ordnat så att vi kunde lyssna på åtta musiker från Symfoniorkestern. En av violinisterna i HSO, Violeta Mönnekes, tog initiativet till att man skulle framföra musik a Enescu som hon kände väl till efter sina studier i Bukarest. Det blev åtta musiker som framförde Enescus Stråkoktett i C-dur op. 7. Helt underbar! Vi fick också lyssna till en stråksextett i D-dur av Per August Ölander och Brahms stråkkvintet nr 2 i G-dur op. 111. Vilken konsert! Som väl var var salongen nästan full av åhörare.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Onsdagen var inte fri från musik! jag sjunger ju i Vox Maria och vi repeterar nu inför en konsert i Lunds domkyrka den 13 maj.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Torsdagen började med att jag lyssnade på Nils Tykesson när han spelade Arvo Pärt och Johan Sebastian Bach vid lunchmusiken i Mariakyrkan. Det är en fröjd att lyssna på Nils vid orgeln! Verken av Pärt var Pari intervalli och Trivium. Däremellan spelade han Bachs Fantasia och fuga i c-moll.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


En av Rotaryklubbarna i Helsingborg ordnade med ett möte för alla klubbar i staden på Sillen och Makrillen mellan klockan 17.00 och 19:00. Det blev ett glas vin och några snittar. Jag kunde inte stanna till klockan 19:00 eftersom jag då skulle vara på konserthuset och lyssna på konserten Musik för fred. Trevligt var det i alla fall att prata med några personer som kom från de andra klubbarna. I deltagaravgiften ingick det också en summa till End Polio Now. Det blev en rejäl slant fick jag höra senare. Bravo!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Konserten på Konserthuset var anordnad av Röda Korset och Konserthuset och kallades MUSIK FÖR FRED. Behållningen var den här skickliga ukrainska pianisten Natalya Pasichnyk som spelade både W.A. Mozarts pianokonsert nr 21 "Elvira Madigan" och musik av ukrainaren Myroslav Skoryk. Det verket byggde på svenska "Ack Värmeland du sköna", som orkestern började med och som sedan kom i ett antal variationer med ett otroligt virtuost pianospel tillsammans med orkestern. 
Konserthuskören fanns också med på podiet och sjöng satserna 5 och 7 ur Johannes Brahms Ein deutsches Requiem.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar