tisdag 7 juni 2022

Körsång och fester hela veckan

 


Inger fyllde 77 år den 3 juni och hon ordnade inte mindre än tre fester! Pandemin har gjort att det inte blivit någon födelsedagsfest med sill och potatis hemma hos Inger de två senaste åren, men nu tog hon igen skadan. 



Tyvärr lyckades jag inte fotografera alla gästerna. Vi var åtta stycken under lördagen. På översta bilden syns Netan, Mats och Annika. Naturligtvis var både Anne och Staffan med. På den nedre bilden håller Mats på att fixa något med belysningen. Lena och PeT assisterar. Ett glas champagne startade vi med och sedan blev det allehanda drycker till den jättegoda sillen. Det blev några härliga timmar med intressanta samtal om allt ifrån H22 till regeringskriser och gamla minnen.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Innan jag gick till Ingers kalas passade jag på att gå till Helsingborg C för att lyssna på Världskören. 


Jonas Engström dirigerade och fick både Världskören och den stora publiken att sjunga, klappa händerna och vara med i allt som hände. 


Eftersom det var en Världskör var det körsångare och artister från hela världen. Här fick vi se en indisk dans och solister med ursprung från Indien.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





På söndagen gav Mariakyrkans Oratoriekör konsert. Konsertens rubrik var "Det är vackrast när det skymmer". Ragnar Bohlin har dirigerat Oratoriekören sedan George flyttade till Norge och församlingsherden Åsa berättade efter konserten att Ragnar nu fått den ordinarie tjänsten som organist i Mariakyrkan. Hurra! Han är verkligen en otroligt bra kördirigent. Hoppas att han också är skicklig på orgeln!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Nationaldagen den 6 juni blev inte så solig som jag hade hoppats, men det finns ju inget dåligt väder utan bara dåliga kläder, så jag klädde på mig och vandrade upp till Fredriksdal. Här är det en riktigt stor grupp med barn och ungdomar som sjunger och spelar jättebra från scenen där senare HSO skulle ge konsert. 



Jag passade på att äta lunch på caféet. Det blev en bakad potatis med hummer och räkor. Riktigt hyfsat!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På eftermiddagen gavs det en ny konsert i hallen på Helsingborgs C. Jag skyndade mig från Fredriksdal för att få vara med om den också. Den här gången var det Motettkören som gav en konsert med ett aktuellt tema om flyktingar, mobbning och krig.


Mette läste otroligt bra texter som uppmanade oss alla att ta vårt ansvar att komma ihåg att vi alla hör ihop. Det var inte bara texterna som var bra, Mettes sätt att läsa dem var suveränt! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar