lördag 2 januari 2021

Så har det blivit 2021!

 


Innan jag lämnar 2020 vill jag visa bilden som jag har haft framför mig under hela december månad. Det är Stjärnnatten av Vincent van Gogh



Nu sitter den här bilden på väggen. Januari månads bild är en målning av Raphael som han målade till Sixtinska kapellet. Den kallas Fiskens mirakulösa djupgående och är en berättelse om hur Jesus såg till att de, som i den andra båten inte fått någon fisk, plötsligt fick garnen alldeles fulla. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




En kväll, när jag satt i den här stolen och läste, ramlade jag plötsligt baklänges. Ett av benen hade lossnat! Vad göra? Benet behövde både få en ny skruv och limmas fast i stolen. Jo, det fanns en tjej som ställde upp. Daga sa ja tack, hämtade stolen, fixade den och nu sitter hon i den och är jättenöjd! Den kommer säkert att passa bra i den lägenhet hon så småningom skaffar sig.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Så var det nyårsafton och jag hade beställt både hummer, kalixlöjrom och lax av Jesper. 


En nykokt hummer är bland det bästa jag kan tänka mig. Den kostar ju en del så det kan inte bli så ofta den kommer på bordet. Nyårsafton är ett ganska bra tillfälle tycker jag.


Det gick snabbt att få i sig allt det goda hummerköttet. Att det gick så snabbt kan jag nog säga tack till den fina nöttången, som jag använde!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Nu blommar amaryllisen. Jag blev riktigt förvånad när den började slå ut och visade sig vara vit! Jag trodde jag hade köpt en röd amaryllis!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Numera blir inte dörren så full av julkort som "förr i världen". Några stycken blev det i alla fal. Desto fler kom det förstås via internet.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Jag måste också berätta att jag i går blev uppringd av en av mina elever från Slottsvångsskolan där jag arbetade med en klass i slutet av 60-talet. Annya Bönnelycke, som eleven hette då, har jag inte träffat eller pratat med sedan jag lämnade klassen vårterminen 1970. Vi hade ett långt härligt samtal. Fantastiskt! Det visar sig att jag har ett litet kort där hon finns med tillsammans med Ingrid Karlsson, Mona Harjula och Carola Halokoski. Tyvärr är kortet av alldeles för dålig kvalité, så det går inte att kopiera.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar