onsdag 11 december 2019

Vilket är bäst? Teater eller musik?


Det beror förstås på vilken föreställning man ser eller vilken konsert man lyssnar på!


I torsdags var vi på Stadsteatern och såg Macbeth med den här mannen, Gustav Berg, i huvudrollen. Det var en fantastisk föreställning och Gustav Berg, som är en av mina favoriter, överträffade nästan sig själv! Jag rekommenderar verkligen alla att gå och se den om man har möjlighet. Den pågår till och med den 11 januari.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Som jag tidigare berättat var vi på Konserthusets café i förra veckan och lyssnade på två bibliotekarier som berättade om Göran Tunströmers bok Juloratoriet. Nu framförde HSO, Konserthuskören och solister något man kallade Göran Tunströmers juloratorium - Juloratoriet x 3.

Tyvärr blev det en föreställning som var alldeles för rörig. Konserthuskören sjöng både från Bachs Juloratorium och från alldeles nyskriven musik av Thomas Agerfeldt Olesen. Däremellan läste Jörgen Düberg ur romanen. Förutom att musiken blandades på ett konstigt sätt så blev uppläsningarna alldeles för långa. Föreställningen tog tre timmar. Jag fick kramp i benen eftersom jag inte kunde röra mig och sov därför dåligt under natten. Konserthuskören hade haft ett jättejobb, framför allt med den nyskrivna musiken. Synd att det inte blev en mer njutbar konsert!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Vår Rotaryklubb brukar besökas av ett Luciatåg från Wieselgrensskolan. Så också i år. De sjöng verkligen vackert! Visst är det ljuvligt att lyssna till härlig sång!


Jag satt mitt emot de två  som här stod närmast lucian. Flickan längst till höger hade en fantastisk sopran. Hon kommer säkert att finnas med i konsertsammanhang i framtiden!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar